Skip to main content
فهرست مقالات

روشهای تربیت اسلامی در پرتو قرآن و نهج البلاغه

نویسنده:

(16 صفحه - از 145 تا 160)

کلیدواژه ها :

اخلاق ،الگوی تربیت ،اصلاح و هدایت ،معیار عملی ،خانواده از نظر امام علی(ع)

کلید واژه های ماشینی : تربیت، امام علی ( ع )، اسلامی، قرآن، ارائه راهکارها، انسان، تربیت اسلامی در پرتو قرآن، روشهای تربیت اسلامی در پرتو، محبت، خانواده

این مقاله بر آن است که به بیان مطالب و روشها و راهکارهای علمی و عملی تربیت‌ براساس آیات قرآن و دیدگاه‌های امام علی(ع)در نهج‌البلاغه بپردازد.در ارائه راهکارها و شیوه‌های ارائه شده در این مقاله به ابعاد عاطفی و درونی انسانها توجه بسیاری شده است؛زیرا این امر برای انسانها نیازی درونی به شمار می‌رود.پرداختن به این نوع نگرشها در همه شیوه‌ها از جمله الگوبرداری و پیشگیری و تذکر و یادآوری و محبت و مدارا و عبرت‌آموزی و بصیرت‌آفرینی و بالاخره عفو،تغافل و تشویق و تنبیه در راستای تربیت انسان،نیاز عاطفی و مقتضای فطری انسانهاست که از دیدگاه‌های گوناگون قابل بحث است. علاوه بر این در ارائه راهکارها به بعد عملی توجه بیشتری شده که در مقام تخلق افراد بویژه در تربیت فرزندان بسیار سودمند است.در مجموع،توجه به هر دو بعد عاطفی و عملی‌ در راستای تربیت صحیح فرزندان برای رسیدن به نتیجه‌ای مطلوب در قالب روشهای ارائه‌ شده به همهء مربیان از جمله خانواده‌های محترم در تعامل یا متربیان و کودکان،اکیدا سفارش‌ می‌شود.

خلاصه ماشینی:

"مطرح است و غالبا براساس فطرت انسان تدوین یافته،نقش مؤثر الگویی‌ رسول اکرم(ص)و ائمه اطهار(ع)برای خانواده‌ها به عنوان الگوهای مجسم و علمای‌ بر این اساس،خداوند متعال در قرآن برای تربیت نوع‌ بشر به ارائه الگو به دو شیوهء مستقیم و غیر مستقیم پرداخته است. امام علی(ع)دربارهء نقش الگویی ائمه اطهار(ع)و لزوم تأسی به ایشان در ابعاد متخلق به اخلاق ایشان هستند تا ابعاد الگویی اهل بیت(ع)را برای تربیت انسانها با توجه به نقش و نفوذ الگوها در شکل دهی رفتار،افکار و عواطف انسانها،لازم است که با ارائه این الگوها و مسیر تربیتی ایشان در خانواده‌ها بر اینان لازم است که خود نیز در مسیر تربیت مطابق همان الگوهای واقعی قرار چنانکه خود امام علی(ع)به عنوان یک الگو و نماد در مسیر رشد و تربیت انسانها درمان آن مقدم می‌داند و امام علی(ع)از آن به عنوان امری لازم در مسیر تربیت و رشد انسانها تأکید می‌کند و خطاب به فرزندنش امام حسن مجتبی(ع)درباره فلسفهء این روش نیکو در قرآن کریم بعد از حکمت مورد تأکید قرار گرفته است؛ نسبت به همه در پیش بگیریم که امام علی(ع)درصدد تربیت نسل جامعه به این اصل‌ این دو در کنار هم برای تربیت فرزند،مورد نیاز است به شرطی که مربی و پدر و تعدیل بین این دو اصل را در تربیت اسلامی باید مورد توجه قرار داد؛چنانکه ائمه‌ گفتار دلنشین امام علی(ع)و شاخصهای رفتاری آن حضرت بیان شد،کدام را باید برگزینیم و چگونه؟اینها همه سؤالات و پیش‌فرضهایی است که باید دربارهء تربیت‌ درک ظرفیتها در افراد نیازمند است و این فهم نیز بر عهدهء مربیان از جمله پدر،مادر"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.