چکیده:
یکی از حوزههای نظری و پژوهشی در جامعهشناسی مددکاری اجتماعی،سنجش و مشاهده رفتارهای مساعدت گونه و همچنین بررسی و مطالعه نقش عوامل حالت و موقعیت بر آنها میباشد.اگرچه مددکاری اجتماعی از بعد حرفهای به حل مشکلات افراد توجه دارد،رفتار نوعدوستانه و مساعدت گونه بر چگونگی روابط اجتماعی بین افراد تکیه مینماید و این دو،مکمل یکدیگر میباشند.لازمه حل مشکلات افراد،علاوه بر اثربخشی تلاش مددکاری اجتماعی،وجود روحیه نوعدوستانه و مساعدتگونه در میان افراد میباشد.دراین راستا محققان به سنجش نگرشهای مربوط به رفتار مساعدتی علاقهمند میباشند و مقاله حاضر بهطورخاص بر آزمون و اعتباریابی مقیاس و نگرشهای مربوط به مساعدت (HAS) تأکید خواهد داشت که از مقیاس معتبر نیکل (8991)دراینخصوص استفاده خواهد شد.تحقیق از نوع پیمایش و نمونه آماری شامل دویست دانشجوی دختر و پسر میباشد.دادههای تحقیق با استفاده از برنامه رایانه SPSS استخراج و کدبندی و طبقهبندی گردیده است.نتایج یافتههای تحقیق با تحقیقات خارجی هماهنگی دارد و مقایسه نگرش مساعدت اجتماعی،با فرهنگ ایرانی سازگاری دارد.
خلاصه ماشینی:
"نوعدوستانه و مساعدت گونه بر چگونگی روابط اجتماعی بین افراد تکیه مینماید و این دو،مکمل
مددکاری اجتماعی،بر استفاده از کارشناسان اجتماعی برای حل مسائل افراد تأکید دارد، رفتار مساعدتگونه،بر ماهیت و چگونگی روحیه همدلی،همیاری و روابط اجتماعی بین
مددکاری اجتماعی به بعد حرفهای حل مشکلات افراد تکیه دارد؛ولی رفتار
مساعدت اجتماعی بر این اصل استوار است تا دریابد که افراد جامعه دارای چه روابط
حاضر بررسی و تعیین میزان نگرشهای مساعدتگونه افراد جامعه است که خود زمینه
نیکل در مطالعه دوم آزمون و بازآزمایی پایایی مقیاس موردنظر بوده است.
معتبری میتواند نگرشهای مثبت و منفی افراد درخصوص مساعدت و کمک رساندن به
یاری رساندن به دیگران بیشتر و این تفاوت معنادار است(0/100- sig و 6/645- t ) چارچوب روش تحقیق
با 02 گویه و 002 داوطلب به میزان 0/428 گزارش شده است و پایایی ابزار میان پسران
جهت منفی میزان رفتار مساعدتی را میسنجیده،تعریف شده است و یافتههای مذکور
(0/748)و معرف آن است که تحلیل عاملی درخصوص 02 گویه مقیاس از نظر آماری
دادههای تحقیق معرف آن است که نگرش مساعدتی روابط معناداری با دو بعد
شاهد نیازمندی حل مشکلات افراد جامعه میباشیم و این نیاز با گذشت زمان کاهش نیافته،بلکه بر شکل و نوع آن نیز افزوده شده است.
است و در این جهت مقیاسی استاندارد بر گزیده شد و جهت آزمون و اعتباریابی آن، پژوهشی پیمایشی میان دویست دانشجوی دختر و پسر با استفاده از ابزار استاندارد نیکل
6. از آنجا که ساخت مقیاس توسط نیکل به گونهای بوده است که 6 گویه به بعد"