چکیده:
در این گزارش روشن میسازیم که رفتارها و ارزشهای رواندرمانی و اخلاق یکسانی و همزمانی دارند:روشها و شیوههایی که رواندرمانگر برای سلامت بخشی بکار میبرد نمودی از رفتارها و ارزشهای اخلاقی او ست.با تکیه به دیدگاه هنگامهها1نشان میدهیم که معیارهای دانشی بودن تلاشهای رواندرمانی و اخلاق یکسان است،هدفها و روشهای دستیابی به آنها یکی است:اینهمانی هنگامههای دانش و اخلاق در تمام دانشها بویژه دانشهای بالینی2مشاهده شدنی است.
خلاصه ماشینی:
"*به آنها و تو میگویم:"کمک،مشورت،راهنمایی نمیکنم،دارو و نسخه هم نمیدهم، کار من سلامت بخشی است:زهرا و احمد سالم چه کسی است؟!اینها کسانی نیستند که در هر وضعیتی بگوییم این کار را بکن آن کار را نکن،آنها و تو وقتی سالمید که در هر وضعیتی آزادانه، آگاهانه و خود خواست تلاش میکنید،رانما،مشاور و کمک یار خود میشوید:بنابراین من آگاهی تو و آنها را نسبت به آنچه در شما و در روابطتان با دیگران و چیزها میگذرد افزایش می دهم تا در پرتو این آگاهیها با آزادی و خواست خودتان مشاور،کمک یار و راهنمای خودتان شوید.
-شگفتا،تلاشهای سالم و سلامتبخش،اخلاقی و اخلاقیساز تلاشهایی هستند که آزادانه،آگاهانه و خودخواست پیدا میشوند،بار دیگر به یکسانی و همزمانی هنگامههای رواندرمانی و اخلاق اینجا و اکنون پیمیبریم،اکنون میخواهم بدانم آزادی،آگاهی و خواست چه رابطهای با هم دارند و چگونه در هم،با هم و از هم پیا میشوند؟ *اینها یکدیگر را دربردارند و از هم گزارش و نشان میدهند:آزادی،خواستی است که آگاهانه برآورده میشود،خواست آگاهی است که آزادانه بکار گرفته میشود،آگاهی خواستی است که آزادانه بروز میکند.
-این پیامی است که بارها در نوشتههایت خواندهام و از دانشجویانت شنیدهام،محبت کن خودت به من بگو منظورت چیست؟ *هماکنون هنگامههای رواندرمانی و اخلاق را در فضایی که میان من و تو است مشاهده کردیم،به پرسش گذاشتیم و پاسخیابی کردیم،دست آورد آن پژوهش،تشخیص و درمانی بود که همزمان پیدا شد و به تو امکان میدهد که در پرتو این آگاهیها با آزادی و خواست خودت تلاش کنی."