Skip to main content
فهرست مقالات

واقعیت برونی، واقعیت درونی: صادق هدایت (1281 - 1330 ش)

علمی-پژوهشی (وزارت علوم) (19 صفحه - از 19 تا 37)

کلید واژه های ماشینی : داستان ،راوی ،سوسن ،هدایت ،واقعیت ،عشق ،زندگی ،خودکشی ،تد ،جهان ،مرگ ،تاریک‌خانه ،سرنوشت ،میزبان ،روح ،زنده‌به‌گور ،مضامین ،طبیعت ،جامعه ،انسان ،صادق هدایت ،معنی ،نفس ،شخصیت ،داستان کوتاه ،فرد ،واقعیت برونی ،آثار ،سوسن و تد ،مع‌الوصف

خلاصه ماشینی:

"راوی،در آنجا که زبان را برای وصف زندگی خود بی‌کفایت می‌خواند،می‌گوید که‌ رویدادها و طریقهء زندگی او،عقایدی که به ارث برده،تجربه‌ها و افکارش شخصیت او را ساخته است و این با دعوی او مغایرت دارد که با همین شخصیت کنونی زاده شده‌است. اما رابطهء راوی با آن جهان‌بینی که در داستان بیان می‌کند چیست؟راوی،هرچند زندگی را پوچ و بی‌معنی می‌داند،بر آن است که انسان می‌تواند خوش و قرین عشق و شادی زیست کند و جهان می‌تواند معنی‌دار شود و زندگی را پر کند. هم‌زمان با این معنی،عوامل دیگر،به درجاتی‌ گوناگون از خودآگاهی،در راوی به‌کارند:کشش به جانب مرگ و کشش به جانب حیات؛ حس جداشدگی؛طرد پیوندهای عاطفی با جهان خارج و میل به جزئی از همین جهان‌ بودن؛ایمان به پوچی و بی‌معنائی زندگی و مشاهدهء این امر که کسانی خوش زندگی‌ می‌کنند و زندگیشان معنی‌دار است؛این تصور که سرنوشت قدرتی است فوق‌طبیعی و دارای ماهیت فطری و،در مقابل،آن اختیار که تعیین‌کنندهء شکل‌گیری زندگی فرد است. این اصل بعضا فلسفهء خیام از نظر هدایت را منعکس می‌سازد و مدافع این‌ معنی است که ماده اصل همهء اشیاست اما وجود نیروی معنوی و خلاق را می‌پذیرد و بر آن است که روح مستقل از جسم نیست که با فنای جسم باقی بماند. نکتهء اصلی داستان مجموعا در پارهء پایانی آمده که،در آن،رویدادها و افکار از طریق دو چهرهء اصلی جمع‌بندی و خلاصه شده‌است و آن اینکه هردو در وصف یکدیگر صادق‌اند:طریق برونگرایانهء زندگی(راوی)تنها در ادامهء سفر وجود دارد که به هیچ‌ مقصدی نمی‌رسد:و طریق درونگرایانهء زندگی(میزبان)به رکورد و مرگ منتهی می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.