Skip to main content
فهرست مقالات

جلال ال احمد (1302 - 1347 ش)

علمی-پژوهشی (وزارت علوم) (22 صفحه - از 49 تا 70)

کلید واژه های ماشینی : داستان، راوی، مذهب، جاپا، آل‌احمد، باباصالح، مسجد، زیارت، گلدسته، دین، محیط، شخص اول داستان، جماعت، جهان، زندگی، فرهنگ، داستان کوتاه، جمع، فرد، آثار، ایرانی، مردم، جامعه، داستان وصف همدلانهء افکار، شمع قدی، گلدسته راه داردواما در گلدسته، خسی در میقات، شمع‌های باباصالح، داستان‌های کوتاه آل‌احمد، آثار آل‌احمد

خلاصه ماشینی: "اما این همچنان واکنش شخص اول داستان-و،در جهتی وسیع‌تر، همچنین واکنش مردم-نسبت به رویدادهای پیرامون و نظر کلی او به جهان است که‌ در مرکز داستان«شمع قدی»قرار دارد. لیکن این باز همان مذهبی است که، در صورت اصیل خود-که جزئیات آن وصف نمی‌شود-یگانه مایهء تسلی و یگانه‌ حامی فقرا و ستمکشان،جلوه‌گاه عصیان و استقلال است و،در پاره‌ای از آخرین‌ صفحات اثر،حج زنی نماد آن می‌گردد که انگار«از میان موانعی سنگی بیابانی دارد می‌گذرد،نه‌ هیبتی از خانه نه حرمتی برای صف نماز مردان»گویی صاحب خانه اوست. اما آل‌احمد می‌گوید که این طریقت صرفا بیان احساس هیچ‌بودن قهری در جامعه است و بدین‌سان فرد ناچار می‌گردد که قدرت‌ خود را در یگانه عرصه‌ای اعمال کند که برایش باقی می‌ماند یعنی در جسم خویش. مؤلفه‌هایی از این تفکرند:راوی‌ (نویسنده)،به عنوان ناظر،در رابصه‌اش با محیط(در نخستین اثر نویسنده،«زیارت»)؛ مذهب به مثابهء نیروی آرام‌بخش به لحاظ سیاسی و اجتماعی و نیز پایه‌ای برای وحدت و طغیان(«شمع قد»)؛سایقهء آگاهانهء فرد برای عرض وجود و به جا گذاشتن اثری از خود در جهان («جاپا»). طبعا این پیام از همان اول انقلابی است؛اما از آثار گلشیری پیداست که وی بر این اعتقاد نیست که ادبیات کارزار سیاسی شود بلکه ظاهرا خواهان دفاع از این نظر است که ادبیات الگوها و نمونه‌های خود را دارد که،در درون‌ آن،تفسیر نوی از افکار و آراء و ایدئولوژی‌ها و هویت و هم ارزیابی مجددی از ادبیات‌ به عنوان رسانه و از محتوا و صورت آن وجود دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.