Skip to main content
فهرست مقالات

تئاتر: روش ها و اصطلاحات مورد استفاده در تقطیع متون نمایشی

نویسنده:

(26 صفحه - از 65 تا 90)

کلید واژه های ماشینی : تقطیع، نمایش، نمایشنامه، نمایش‌نامه، تئاتر، قطعات، تقطیع متون نمایشی، درام، پرده، کنش

خلاصه ماشینی: "اما از آنجا که حوزه بررسی این مقاله متن نمایشی است،از پرداختن به‌ روش‌های تقطیع اجرا و ابعاد متنوع آنها اجتناب و به یادآوری دو نکته اکتفا می‌کنیم:نخست آن‌که‌ تقسیم‌بندی‌های نمایشنامه الزاما با تقسیم‌بندی اجرا یکی نیست و اگرچه«کارگردان مستقیما مسئول‌ پاره‌مندی‌3متنی نیست و او نیست که تصمیم می‌گیرد که متن یک دراماتورژی به پرده یا تابلو داشته‌ باشد؛اما بازی با تمام عناصر زمانی برایش مجاز است. اگرچه ارائه تعریف واحد یا تلاش برای دسته‌بندی آثار منقطع به علت وجود اشکال متنوع و صورت‌های ابداعی جدید بسیار دشوار است،با این حال،لازم است در مورد این نوع نگارش کمی‌ بیشتر توضیح دهیم: نگارش منقطع‌15را با مجموعه‌ای طرح مقایسه می‌کنند که«درونمایه،موضوع یا پرسوناژی مشترک‌ عامل وحدت‌16آنها محسوب می‌شود و اغلب رشته‌ای زمانی به یکدیگر پیوندشان می‌دهد،اما هر قطعه از قطعات دیگر مستقل است. را که در عین حال ناظر بر نحوه تقطیع کنش‌ نمایشی‌اند،بایستی جزئی از دستور صحنه محسوب کرد که در عین حال هم خواننده متخصص و هم‌ خواننده عادی را متوجه ساختمان‌بندی نمایشنامه می‌سازد: 1-1-پرده( Acte ) صرف‌نظر از اپیزود،که نوعی تقسیم‌بندی درونی کنش نمایشی در درام کلاسیک یونان باستان و نیز آثاری بود که بعدها در عصر نوزایی به تقلید از این درام نوشته شد،31تقطیع متن نمایشی به«پرده»را بایستی نخستین و اصلی‌ترین شکل تقطیع نمایشنامه به حساب آورد. نقش و کارکرد دراماتیک قطعات همسرایی بسیار متنوع بود که در اینجا مجال پرداختن به تمام آنها نیست،اما،از جنبه مورد بحث این مقاله،قطعات همسرایی‌ موجود در نمایشنامه‌های یونانی باستان را بایستی میان‌پرده‌هایی دانست واجد تمام اهداف کارکردی‌ میان پرده‌ها در دوران بعد و البته مرتبط با کنش نمایشی و پیش برنده(حداقل بخش روایی)40آن یا به‌ عبارتی،«مکثی شاعرانه»در فاصله بین دو لحظه کنش."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.