Skip to main content
فهرست مقالات

همنشینی خیال و واقعیت: تفکیک عینیت و ذهنیت در نمایش عروسکی

نویسنده:

(9 صفحه - از 91 تا 99)

کلید واژه های ماشینی : عروسک، نمایش، ذهنیت در نمایش عروسکی، نمایش عروسکی، ذهنی، همنشینی خیال و واقعیت، شخصیت، بازی‌دهنده، کودک، بازیگر

خلاصه ماشینی: "همنشینی خیال و واقعیت:تفکیک عینیت و ذهنیت در نمایش عروسکی مقدمه در همه گونه‌های نمایشی موجودی بر صحنه خلق می‌شود که شخصیت صحنه‌ای(28-26: SurkowskiŪ1990ṣpp ) خوانده می‌شود. تا این‌جا او هیچ معنایی بیش از سایر وسایل ندارد،اما درست هنگامی‌ که بازی‌دهنده‌ای می‌آید،او را در دستانش می‌گیرد و حرکتی با گفتاری آمیخته با حس خود را به او می‌دهد،او دیگر موجودی هستی یافته است که می‌تواند یک شخصیت صحنه‌ای باشد. بازیگر به کمک تغییر عناصر وجودی خود (بیان،حرکت و چهره)موجودی دیگر را می‌سازد(شخصیت‌پردازی)؛اما در نمایش عروسکی‌ آفریننده(وجود)از عروسک(موجود)جداست. در گونه کامل‌ شده ماسک‌ها که بر روی تمام بدن قرار می‌گیرد عروسک بسیار نزدیک به بازی‌دهنده و انتقال حس‌ با تمام اعضای بدن انجام می‌شود،اما در نوع دیگر دست تنها عنصر ارتباطی است که منتقل‌کننده‌ تمامی حالات و رفتار است و در گونه‌های دیگر تنها میله‌ای یا نخی نقطه پیوند است و عروسک‌ کاملا از هدایت‌گر خود جداست. تقابل واقعیت انسانی در خارج‌ از نمایش با عروسک‌های خلق شده در داخل نمایش،نمایش عروسکی را می‌سازد( 1969ṣKowsan ) و در تئاتر ذهنیت و عینیت هردو در وجود بازیگر است که نقش را می‌سازد،اما ویژگی تئاتر عروسکی فاصله عروسک-ذهنیت-از بازی‌دهنده عینیت است. (جلال‌ ستاری،24-222،1374) اما در این نمونه بوگاتیرف به ساخت معنایی متفاوت از تقابل این‌دو سبک(واقع‌گرایی و خیال‌پردازی)اشاره‌ای نکرده است،اما ترکیب خیال و واقعیت در آثار رئالیست‌ها به معنای درونی و عمیقی منتهی شده است. این موجود عروسک ساخته شده نه از عروسک و نه از عروسک‌گردان هستی یافته، بلکه او روح خود را از تحلیل تماشاگران دریافت کرده است( 1989ṣKanstanza )تماشاگران از همنشینی خیال و واقعیت به حقیقتی فراتر دست می‌یابند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.