Skip to main content
فهرست مقالات

تجسمی: منظره تجربه هنری و تجربه دینی در حکمت هنر اسلامی

نویسنده:

(14 صفحه - از 113 تا 126)

کلید واژه های ماشینی : هنر ،دینی ،عرفان ،تجربه ،تجربه هنری و تجربه دینی ،تجربه دینی در حکمت هنر ،قرب ،هنر اسلامی ،غربت ،حکمت هنر اسلامی ،روح ،تجربه دینی ،ذات ،عارف ،حق ،منظره تجربه هنری ،معماری ،وحدت ،مناظره تجربه دینی ،انسان ،ادراک ،حکمت هنر اسلامی مراتبی ،ذات الوهی ،شهودی ،تجربه دینی و هنر اسلامی ،امر متعالی و ذات الوهی ،احساس ،مناظره تجربه عرفانی و هنری ،هنر دینی ،غربت و قربت عرفانی

خلاصه ماشینی:

"«حافظ»شیرین‌سخن می‌فرماید: حسن روی تو به یک جلوه که در آینه کرد این همه نقش در آینه اوهام افتاد غربت و قربت در هنر اسلامی غربت در هنر اسلامی سرچشمه مکاشفه استحسانی و مجاهده روحانی انسانی است که برای رهایی از تنهایی و وصول به رستگاری و جاودانگی دست به ترجمان احساس بیگانگی با چنان میلی می‌زند که او را به تکاپویی عینی برای ورود از وادی مادی به ساحتی روحانی وامی‌دارد تا در قلمروی صورت‌های عینی، نگارنده تجلی و شهودی از ذاتی بیکران باشد که او را از جهان عاری از معنا و فاقد روح و احساس،رهایی‌ می‌بخشد و عدم تجانس هستی با عالم را با ذکر عالم بر معلوم در رون سلوکی وصف‌ناپذیر به تجانسی‌ فراگیر با ذات الهی بدل می‌کند. این مراتب معنوی در ساحتی فرامادی و برای نیل به قربت و پایان دادن به هجران دنیوی در هنر هندی و بودایی،هنر چینی و تائوئی،هنر مسیحی یا دیگر هنرهای دینی بازنمودی خاص می‌یابد و به واسطه‌ جلوه انوار حسن آن ذات هستی بخش است که هنرمند بر خود می‌بیند که برای ارضای احساس درونی یا جلوه‌بخشی به همان انوار حسن الهی برای دیگر موجودات عالم،دست به هنرآفرینی و خلق آثاری بدیع در معماری و فضاسازی مساجد در اوج کمال و زیبایی زند و یا چنان چه جیمز رد فیلد بیان می‌کند به مراتبی در ساختار طراحی کلیسا و اماکن مذهبی دست یابد که با دگرگونی آگاهی،راهی به سوی تجربه عرفانی و درونی قلمداد گردد(رد فیلد،1377،ص 100)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.