Skip to main content
فهرست مقالات

نقد مجالسی از شاهنامه سن پطرزبورگ

نویسنده:

(27 صفحه - از 127 تا 153)

خلاصه ماشینی:

"(تصویر3) (به تصویر صفحه مراجعه شود) گرچه مکتب«نگارگری غرب»خارج از حوزه نفوذ ایران رشد کرد،با این حال تصاویر برخی از این‌ نسخ«تأثیرات ایرانی و آسیای میانه را نشان می‌دهد»19البته صحنه شکار و جلوس شاه ریشه در دیوارنگاری و حکاکی ظروف حکومت مغلوب اعراب یعنی ساسانیان داشته است و شاید به دلیل‌ همین اصل شاهد حضور صحنه جلوس و شکار شاه در اولین صفحات شاهنامه 733 هستیم. او را هرگز کنار شاه نمی‌بینیم بلکه همواره به‌طور مستقل نقطه‌ توجه تصاویر بوده است،همان‌طور که شاهان محبوب در این شاهنامه بر تخت جلوس تصویر (به تصویر صفحه مراجعه شود) شاهنامه 731 که همچون الگوی شاهنامه‌های این دوره محسوب می‌شود،رستم و کیخسرو بر تختی‌ کنار هم نشسته‌اند(تصویر 11) یا در شاهنامه‌های صفوی که اقتدار شاهانه با نمادی از جلوس آنان بر تخت به تصویر درمی‌آید رستم‌ نیز گاه و بیگاه بر تختی مقابل شاه به تصویر کشیده شده،اما در این نسخه هرگز چنین امری نقش‌ نبسته است. به دنبال آن تأکید بر نمادهای پهلوانی چون مجسمه رستم،همچون حضور یک‌ پهلوان نجات‌بخش که تنها در این شاهنامه انتخاب و مصور شده است و حضور مجالسی چون زانو زدن شاه‌ با ژست پهلوانان و بستن شال یا کستی که نمادی برای فرقه جوانمردان در آن روزگار شیراز بوده،چهره این‌ نسخه را بسیار متفاوت ساخته است. بدین‌ترتیب نقاش یا نقاشان این نسخه با تأکید بر سیره پهلوانی و نمایش شاه پهلوانان کنش‌گر که خود مستقیما به مبارزه با شر قد علم می‌کنند و هرگز بر تخت سلطنت و در زمان خوشی‌های شاهانه مصور نمی‌شوند، شاهنامه مذکور را به سوی پهلوان نامه‌ای حماسی سوق داده‌اند که رنگ و بوی آن زمان شهر شیراز را بازمی‌نماید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.