Skip to main content
فهرست مقالات

منظری بر دو نگاره از کتاب مقدس ارمنی و شاهنامه بزرگ (دموت)

نویسنده:

(17 صفحه - از 154 تا 170)

کلید واژه های ماشینی : نگاره، کتاب مقدس ارمنی و شاهنامه، شاهنامه، ارمنی، ارمنستان، نقاشی، اسکندر، رنگ، نگاره از کتاب مقدس، مغول، مسیح، هنر، نگارهء مرگ اسکندر، صلیب، ایران، چین، نگارهء، تصویر، زن، سلجوقیان، فرهنگی، حضرت مسیح، شاهنامه بزرگ، فردوسی، حضرت مسیح از صلیب، نگارهء مرگ اسکندر حضور هنر، مغولی حضرت مسیح و مریم، حضرت مریم، گری، تاریخ

خلاصه ماشینی: "ولی حتی پس از این تاریخ نیز مغول‌ها هنوز دارای همان طرز زندگی بدوی بودند و حمایت آنها از هنر نقاشی منحصر به حمایت از هنر گلدوزی برای چادرها می‌شد تا این‌که در زمان احمد ایلخان(1284-1282)بود که ایران دارای‌ فرمانروای مسلمانی شد که نسبت به تمدن آن اظهار دلبستگی و علاقه کرد. (به تصویر صفحه مراجعه شود) بخش چهارم: نگارهء پایین آوردن حضرت مسیح از صلیت و تدفین او(1286 م): الف-تاریخچه در اواخر قرن یازدهم میلادی،زمانی که ارمنستان فاقد استقلال ملی بود و تحت تسلط اشغالگران قرار داشت در کیلیکیه،واقع در سواحل شرقی دریای مدیترانه،یک حکومت جدید ارمنی پا به عرصه حیات‌ نهاد که حدود سیصد سال یعنی،از سال 1080 تا 1375 میلادی،به موجودیت خود ادامه داد... دگر گفت چندین نهفتی تو زر کنون زر چه دارد تنت را ببر دگر گفت کز دست تو کس نجست‌ چرا سودی ای شاه با مرگ دست‌ دگر گفت کاسودی از درد و رنج‌ همان جستن پادشاهی و گنج‌26 مجالس سوگواری در میان این سری در مرحلهء اول اهمیت قرار می‌گیرند و در تمام آنها آدم‌ها در سرتاسر تابلو ازدحام کرده‌اند و کامل‌ترین مجالس سوگواری مربوط به تابلوی اسکندر می‌شود. 30 در نگارهء اول به دلیل روایتی بودن داستان پایین آوردن حضرت مسیح از صلیب و تدفین وی چشم بیننده در تابلو توسط گردش رنگ قرمز و آبی به صورت دورانی در کل تابلو در حال گردش است و بدین ترتیب روال داستان را دنبال می‌کند. شخصیت و شیوه آرایش لباس‌ها: در نگاره اول حضرت عیسی‌مسیح بسیار بلندقد و لاغراندام به تصویر کشیده شده و این امر باعث ایجاد نوعی حس رنج و درد در بیننده می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.