Skip to main content
فهرست مقالات

سینما: نظریه فرمالیسم و روایت فیلمیک

نویسنده:

(10 صفحه - از 227 تا 236)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، روایت، سم، سینما، پیرنگ، فرمالیست‌ها، داستان، روایی، تماشاگر، نظریه فرمالیسم و روایت فیلم

خلاصه ماشینی: "اما اگر قرار باشد ساختار روایی به شیوه‌ای که در بالا شرح داده شد عمل کند-یعنی،به عنوان‌ تعاملی از خطوط گزینش سنجیده و تأویلی که طی مجموعه‌ای از تأخیرها در سوی پاسخ/ راه‌حل کار می‌کنند-آن‌وقت چه چیزی در ابتدای امر روایت را به حرکت درمی‌آورد و چه‌ چیزی امکانات آن را محدود می‌کند. اما هیث از طریق نشان دادن‌ این که درگیری تنها درگیری بین شخصیت‌ها و نیروهای روایی نیست و در واقع شدت و حدتی است که از خود اثر سرچشمه می‌گیرد،عملا پای از این اندیشه قدیمی فراتر می‌گذارد. 19استدلال هیث این است که هر روایتی شدت مخصوص به خود را ایجاد می‌کند،زیرا به انرژی حاد و خشن آن برای آغاز کردن کار نیاز دارد. همین که روایت به‌ حرکت درمی‌آید،حرکتش باید در مسیر شدت آن-دست‌کم به‌طور گه‌گاهی-ادامه یابد؛در غیر این صورت،روایت تا توقفی زودرس در حالت جدیدی از تجانس ادامه پیدا می‌کند و در طی این فرآیند خود را تخریب می‌کند. »20با در نظر داشتن این مسئله،اکنون می‌توانیم دریابیم که دو ساختار گزینش سنجیده و گزینش تاویلی‌ بارت بعضا وسایلی هستند که روایت برای در مسیر نگاه داشتن خود اختیار می‌کند. این فیلم با ریختن عناصر ناهمخوان پیوسته در حال افزایش،به درون داستان خود که‌ در غرب کهن می‌گذرد،عملا قابلیت دستیابی به پایان(سرانجام)را از دست می‌دهد:یعنی،به‌ جای اتصال خط روایی‌اش به سوی پایان فیلم،هم‌چنان به معرفی ناهمگنی‌ها یا عدم‌ تجانس‌های بیشتر و امکانات جدیدتر می‌پردازد. در نگاه اول،شاید این دو فیلم همبستران بیگانه از همی به‌نظر آیند که هرکدام به شیوهء خود درصدد ایجاد مجموعه‌ای از تأثیرات«نامتعارف و نامعقول»اند،تأثیراتی که تنها اندکی برآمده‌ از روایت ضعیف است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.