Skip to main content
فهرست مقالات

سینمای مستند مایادرن

نویسنده:

مترجم:

(11 صفحه - از 237 تا 247)

کلید واژه های ماشینی : درن ،فیلم ،مایا ،مخمصه‌های ،فیلمسازی ،سینمای مستند مایا ،آیین ،مخمصه‌های نیم‌روز ،تصویر ،نیویورک ،حرکت ،دوربین ،نمایش ،حرکات موزون ،سینمای مستند مایادرن ،نمایش فیلم ،امریکا ،هنری ،پیوند ،شخصیت ،فیلمسازی تجربی ،هائیتی ،ساخت ،چهره ،فیلم مخمصه‌ها ،مرگ ،درن در سینمای تجربی ،آیین وودن هائیتی ،آیین وودن ،پژوهش

خلاصه ماشینی:

"فیلم در فضای لس‌ آنجلس می‌گذرد اما بیش از همه این عنصر کابوس‌وار کارخانه رؤیاسازی است که درن را مجذوب می‌سازد. مخمصه‌های نیمروز این دغدغه غیرطبیعی را در دو،سه و چهار پاره‌ کردن شخصیت اصلی فیلم(با بازی درن)و روایتی چرخه‌ای نمایان می‌سازد،ساختاری که‌ به‌نظر محکوم به تکرار است. او استدلال می‌کند که‌ حمید«کل فیلم را فیلمبرداری کرده و مایا درن تنها دکمه دوربین را در دو صحنه‌ای که او ظاهر می‌شود فشار داده است. ما درن را که بار دیگر در این فیلم نیز نقش ایفا می‌کند می‌بینیم که از تنه خشک درختی در ساحل بالا می‌رود و به گونه سحرآمیزی بر روی میزی فرود می‌آید که مراسم شام رسمی بر سر آن در جریان است. وی این نمایش فیلم را چنین نام گذاشت:«سه فیلم رها شده‌ مخصمه‌های نیمروز،بر زمین و مطالعه طراحی رقص برای دوربین»او با به‌کار بردن واژه«رها شده»به ملاحظه گیوم آبولینر اشاره داشت که می‌گوید اثر هنری کامل نیست بلکه صرفا رها شده است. لینچ نیز الگوی روایی مارپیچی مشابه درن‌ به‌کار می‌گیرد و فیلم خود را در مکان مشابهی قرار می‌دهد و احساسی از ترس و رؤیا را رقم‌ می‌زند که حاصل زیرنظر بودن دائم است. هر دو فیلم توجه خود را بر کابوس استوار می‌سازند که در دوگانگی مبهم شخصیت نمود می‌یابد و همچنین بر بازنمود«رؤیای روان‌ بنیان»و یا به تعبیری بر نقل و انتقال و جابه‌جایی هویت‌ها،چیزی که در آیین‌های وودن نیز محوریت دارد. 77 -(5) Bill Nichols(ed),Maya Deren and the American Avant-Garde,Berkeley: -(6) University of California press,2001,p."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.