Skip to main content
فهرست مقالات

سوء استفاده از زیبایی

نویسنده:

مترجم:

(28 صفحه - از 65 تا 92)

کلید واژه های ماشینی : زیبایی، هنر، کانت، مور، نقاشی، زیبایی‌شناسی، اثر، فکر، لذت، موضوع

خلاصه ماشینی:

"تاریخ فلسفی هنر با تشخیص این موضوع به اوج می‌رسد که دیگر طرح مسئله‌ی آیا این یا آن‌ می‌توانند اثر هنری باشند،لطفی ندارد؛زیرا پاسخ همواره مثبت خواهد بود که نشان می‌دهد محدودیت‌های خارجی هنر برای تعریف آن(در صدر آن‌ها ملاحظات اخلاقی)تا چه حد است. » به‌جز هیوم و هگل،زیبایی‌شناسان کلاسیک از حیث درک زیبایی هیچ تمایز مهمی بین هنر تو طبیعت قائل نشده‌اند و باید به‌خاطر داشته باشیم که این بی‌تفاوتی ندرتا در زیبایی‌شناسی فلسفه و عملکردهای هنری به چالش طلبیده شده است-مواردی که مور نیز هنگام نگارش اصول‌ اخلاقیات مد نظر داشته است. این موضوع روشن نیست،حتی اگر تصورش برای او ممکن بوده باشد که سوءاستفاده از زیبایی به‌وسیله‌ی کانت به صرف همین حقیقت نوعی شرارت اخلاقی محسوب می‌شود،زیرا زیبایی‌ صرفا اخلاقیات را به نحوی نمادین نشان می‌دهد و بین داوری‌های اخلاقی و زیبایی‌شناختی صرفا نوعی قیاس وجود دارد که خود وی آورده است-قیاسی که شاید بین آدم‌ها و یک بدن زنده میسر باشد. وقتی یک فیلوس هنری مانند نلسون گودمن زیبایی‌شناسی را کنار می‌گذارد تا در مورد بازنمایی‌ و معنی سخن بگوید،این انتظار مطرح نمی‌شود که همه‌ی ما با درکی قوی‌تر به مفهوم زیبایی‌ بازگردیم،بلکه با آگاهی نسبت به این موضوع انجام می‌شود که زیبایی به جوهر و به تعریف هنر ارتباطی ندارد. هیوم می‌گوید نوعی زیبایی وجود دارد که شاید در مورد دوم صدق کند:«برخی از نمونه‌های زیبایی خصوصا انواع طبیعی در نگاه اول‌ احساس و حس پذیرش ما را به خود جلب می‌کند اما هنگامی که نمی‌توانند چنین تأثیری بگذارند، ناممکن است که هر نوع خردی بتواند تأثیر آن‌ها را دوباره ایجاد کند یا آن‌ها را بهتر از قبل با سلیقه و احساسات ما سازگار سازد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.