Skip to main content
فهرست مقالات

زیبایی شناسی در پایان قرن: طرح دسئور

نویسنده:

مترجم:

(8 صفحه - از 107 تا 114)

کلید واژه های ماشینی : هنر، زیبایی‌شناسی، زیبایی‌شناسی در پایان قرن، کانت، طرح دسئور، تصویر، زن، انتزاع، نقاشی، ادراک

خلاصه ماشینی:

"من‌ این نمونه‌ی خاص را ازاین‌رو مطرح می‌کنم که از آن هنگام دوبار در مورد آن بحث صورت گرفته، یکی در اوایل سده‌ی بیستم و یکی در زمان حال در مباحث جاری مجله‌ی زیبایی‌شناسی و نقد هنر در آمریکا،تفاوت در اینجا است که در بحث‌های معاصر در مجله‌ی آمریکایی،هیچ نامی از روان‌شناس،جامعه‌شناس،قوم‌شناس یا مورخ هنر در باب رؤیت یا منظر مشاهده نمی‌کنیم. پیش از پایان یافتن قرن نوزدهم و تحت تأثیر ترکیبی به‌کارگیری هنر به طریق دانشگاهی، توسعه‌ی انواع مختلف واقع‌گرایی و طبیعت‌گرایی در نقاشی و با ابداع عکاسی،معرفت قراردادگرا اعلام کرد که هنرمند طبیعتا به ثبت آنچه می‌بیند علاقه‌مند است. در مقابل دیدگاه پانوفسکی مبنی بر این‌که«پرسپکتیو یک فرم نمادین است»،باور دیگری مأخوذ از ارنست کاسیرر وجود دارد که گمبریج در موردش چنین استدلال می‌کند که این یک تمهید بصری‌ فنی بود که هنرمند از آن استفاده می‌کرد تا پدیدار انسداد8را جفت‌وجور کند. والتر بنیامین در این مورد چنین ابراز عقیده می‌کند که عکس‌های متعلق به گذشته حضوری ابهام‌آمیز دارند و فقط عکس‌های معاصر ما هستند که می‌توانند تجربه را بازسازی کنند،حضور ابهام‌آمیز مبتنی است بر مفهوم«چگونه می‌توانست بشود!» وقتی آدم با تصویر دو تندی روبه‌رو می‌شود-نقاش و پدر شاعر-حول‌وحوش زمان عروسی‌ فرزند اندکی بعد از تولد فرزند ششم،همسر او را در خانه‌ی مسکو با رگ‌های شکافته پیدا کرد. برای زیبایی‌شناسی کانت و نیز برای‌ زیبایی‌شناسان بلافصل او این موضوعی حیاتی است،به‌خاطر این‌که اثر هنری به بیننده قدرت‌ می‌دهد تا از موضوع ادراک فاصله بگیرد،به این ترتیب اعتقاد به وجود موضوع ترسیم شده در نحوه‌ی دریافت آن هیچ اثری ندارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.