Skip to main content
فهرست مقالات

شکستن فرم

نویسنده:

مترجم:

(14 صفحه - از 259 تا 272)

کلید واژه های ماشینی : شعر، فرم، معنا، بلاغت، مجاز، قرائت، خواندن، زبان، فروید، تورات

خلاصه ماشینی: "آنچه در شعر«فرم»نامیده می‌شود خود یک مجاز است،جایگزینی است فیگوراتیو برای آنچه‌ «بیرون از»شعر بود،و شعر قرار بود آن را بازنمایی کند یا«درباره»اش باشد. آیا می‌توانیم مانع از آن شویم که این نهیلیسم زبانی و نارسیسیسم زبانی شاعران و معتقدان به‌ علوم خفیه،تبدیل به یکدیگر شوند؟آیا تفاوتی بین تصادفی بودن مطلق زبان،و مطلق جادویی‌ پیروان قبالا،که در آن زبان تماما از پیش متعین است،وجود دارد؟در برداشت کالریچ از منظر جادویی،که بر لوگوس یوحنایی استوار است،مجاز جزء به کل یا نمادها دیگر جزء مجازها محسوب‌ نمی‌شوند،بلکه یا استرداد و بازپس‌گیری بی‌پایان بلاغت اجرایی‌اند یا بازسازی و احیاء درک و پذیرش معنوی،این برداشت علی‌رغم بسیاری از اصلاحات،همان نگاه لوگوس محور فیلسوفان‌ معاصر نظیر بارفیلد و اونگ است. من باور ندارم که گنوستیسیزم با توجه به این پیچیدگی و رازآلودگی،و طفره روی و بی‌دقتی،صرفا نسخه‌ای افراطی از فرایند خواندن است بلکه گنوستیسیزم در مقام شیوه‌ای از تفسیر کمک می‌کند که روشن کنیم چرا تمام قرائت‌های انتقادی که سودای قدرت‌مندی در سردارند باید به همان اندازه که تهاجمی‌اند،تخطی‌گر نیز باشند. ارتباط برقرار کردن بین زبان و«خود» (ego) ،بین مجاز و دفاع،آن‌هم از طریق الگوهایی نه‌چندان‌ باثبات،چه اهمیتی دارد؟بخشی از ماجرا این است که اصول اولیه بستگی به نگاهی در زمانی-و نه‌ هم‌زمانی-به بلاغت دارد،که بر بلاغتی تحلیلی اعمال می‌شود که نتیجه‌ی ملاحظه‌ی ماهیت‌ متغیر مجاز زبانی و دفاع روانی به منزله‌ی تاریخ ادبیات است،تاریخی که از جهان باستان تا عصر روشنگری و از آنجا تا میلتون در مقام پیامبر شعر پس‌از روشنگری را شامل می‌شود. سنجش‌های دفاعی نفس شاعرانه در برابر پیشگامان خیالی را عملا می‌توان در بررسی تفاوت‌ بین نسبت‌ها ملاحظه کرد،اما این تفاوت بستگی دارد به آگاهی ما-نه از حضور،که بیشتر از غیاب‌ -از آنچه در شعر از دست رفته است،چرا که باید بیرون گذاشته می‌شد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.