Skip to main content
فهرست مقالات

زهد پیشگی جدید

نویسنده:

مترجم:

(10 صفحه - از 273 تا 282)

کلید واژه های ماشینی : شعر، شاعر، استعارات، نرودا، برشت، زهدپیشگی جدید، سیاسی، نان، سبک، تصاویر

خلاصه ماشینی: "این شعر در مقایسه با اشعار برشت در موضوعات مشابه،به‌[سبک و آداب‌]زهدپیشگی جدید شعر وفادار نمانده است،چرا که صنایع لفظی و صور خیال حاکم برآن،بیشتر واکنش شاعر به رخداد مذکور را ثبت کرده است تا حال‌وهوای خود واقعه رامنتقل می‌کند،و این واکنش مانند واکنش برشت‌ نیست که برخاسته از نوعی حساسیت کاملا سیاسی‌گرا است. این شعر حاکی از آن است که عملکردهای سیاسی و اجتماعی شعر نمی‌توانند کل تخیل و قوه‌ی‌ خیال نرودا را به خود مشغول کنند،این‌که«گفت‌وگو با درختان»یا تنها تأمل در باب درختان در سکوت و در انزوا،نیازی انسانی‌اند و مانند نیاز به نان واقعی است،اگرچه کاملا به همان اندازه‌ عمومی نیست،حتی اگر به نوشته‌ی برشت،سکوت«پدر چه بسیار گناهان»باشد. چه کار باید بکنم تا خودم را بشناسم؟ چطور تکه‌تکه‌های خودم را سرهم کنم؟ این سادگی،خودمانی و مستقیم بودن سبک نرودا در این شعرش بسیار همخوان با پیشرفت‌های بین المللی پس‌از سال 1945 است که در پی پرکردن شکاف بین نفس تجربی و نفس‌ فرافکنی شده‌ی شاعران بودند،همان‌گونه که شعر ترس از همین مجموعه(ما بسپاریم)،چهره‌ی‌ قهرمانانه‌ی شاعر را درهم می‌شکند،یا بی‌کاره‌ها،که سرخوشی احساسی شاعر از هدایای زمین به‌ خودش را در تقابل با اصرار و تقلای دیگرانی نشان می‌دهد که بر آن‌اند«به ماه اصیل دست‌درازی‌ کنند»و«دواخانه‌هاشان را در آن‌جا برپا کنند». لیکن چون این«من»که در این‌ اشعار ظاهر می‌شود،همچون«من»شعرهای برشت،به آن افرادی که به لحاظ اجتماعی مخاطب‌ این شعرها و مرتبط با آن‌ها هستند تبدیل نمی‌شوند،«نان»سبک ساده و سرراست نرودا نسبت به‌ سبک خیال‌انگیز،خودپسنده و بلاغی اشعار اولیه‌اش برای«مردم عادی»هضم‌ناپذیرتر از آب درآمده‌ است،اگر حتی تنها دلیلش این باشد که«مردم عادی»اگر هم به شعر روی آورند،نه به‌دلیل نان که‌ به خاطر کیک‌های خامه‌ای است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.