Skip to main content
فهرست مقالات

فیلم انتزاعی و موسیقی رنگ

نویسنده:

مترجم:

(14 صفحه - از 307 تا 320)

کلید واژه های ماشینی : فیلم ،رنگ ،موسیقی ،موسیقی‌رنگ ،فیلم انتزاعی و موسیقی ،هنر ،نقاشی ،موسیقی رنگ ،فیلم‌های ویتنی مفهوم حس‌آمیزی خاص ،فیشینگر ،حس‌آمیزی ،ویتنی ،لومیا ،حکمت الهی ،براگدون ،عرفانی ،نمایش ،شکل‌های ،پالاک ،تصاویر ،ویلفرد ،رنگ قرمز ،شکل و موسیقی نوعی حس‌آمیزی ،اسکریابین ،فیلم انتزاعی و موسیقی‌رنگ ،سازهای موسیقی‌رنگ ،قرمز ،فیلم‌های فیشینگر ،پدید ،مفاهیم

خلاصه ماشینی:

"توماس ویلفرد با لومیا( lumia ،اصطلاحی که وی‌ برای فرافکنی رنگ جنبشی به کار برد)یکی از اولین نمونه‌های موجود موسیقی رنگ را پدید آورد که‌ می‌توانیم داوری‌های زیبایی‌شناسانه و منصفانه‌ای در مورد آن‌ها داشته باشیم. مثلا در ترکیب‌بندی در رنگ آبی‌ (1935)چنین بحثی محدود به موضوعی خاص می‌شود:تبادل نیروهای یین و یانگ که مثبت و منفی‌اند و در آن‌ها شکل و رنگ نقش‌های مهمی ایفا می‌کنند؛رابطه‌ی متقابل بین عنصر دوبعدی‌ (مؤنث/منفعل)و سه‌بعدی(مذکر/فعال)آن را شبیه نوعی تبادل می‌سازد که مرتبط با رنگ آبی‌ (منفعل)و قرمز(فعال)است. قبلا در جایی دیگر فیلم درخشان پویایی‌های رادیو(1943)را از جنبه‌های خاص معنوی مورد بررسی قرار داده‌ام،اما جا دارد اضافه کنم که این نوع مراقبه حاکی از هوشیاری و نسبیت رنگ در حکم عاملی فعال و دلالت‌گر است. فیشینگر از هماهنگی دقیق و استادانه‌ی شکل و موسیقی نوعی حس‌آمیزی جذاب‌ و باورپذیر به وجود آورد،اما ویتنی امکان ایجاد رابطه‌ای گسترده‌تر بین صدا و زنگ را فراهم ساخت: گاهی موسیقی با تصاویر مقارن می‌شود،اگرچه در مواردی دیگر تقریبا مستقل است و درک ما را از حس‌آمیزی اصیل فیزیکی تقویت می‌کند. این اثر نشان‌دهنده‌ی نوعی پیوند انتزاعی است که در آن لایه‌های هندسی(متأثر از فیشینگر)روی هم قرار می‌گیرند و به شکل نوعی پیچیدگی ارکستری درمی‌آیند که مانند فیلم‌های ویتنی مفهوم حس‌آمیزی‌ خاص خود را پدید می‌آورند،در عین این‌که احساس وجود عناصر کیهانی را هم جلوه می‌دهند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.