خلاصه ماشینی:
"از قبیل:مجوز شرعی اخذ وام از بانک جهانی و صندوق بین المللی پول-که تصمیمگیرندگان در مورد میزان و نحوهء پرداخت وام و تعیین آن غالبا غیر مسلمان هستند-و پذیرفتن آراء صادره از دیوان بین المللی لاهه-که قضات آن غیر مسلمان هستند،و نیز پذیرفتن قطعنامههای شورای امنیت سازمان ملل متحد-با توجه به نقش تعیینکننده اعضای دائم آن-و مواردی دیگر از این دست چه میباشد؟آیا این اقدامات در تقابل با قاعده نفی سبیل ناقض آن نیست و اگر این اقدامات ناقض قواعد اسلامی حاکم بر سیاست خارجی است،آیا به مفهوم ضعف تئوریک نظام اسلامی در قالب ولایت فقیه است و یا اینکه اصل یا اصول اسلامی دیگری وجود دارند که در تقابل مصالح جامعه اسلامی توان راکد گذاشتن یا نقض ظاهری قواعد و احکام اولیه را-ولو در کوتاه مدت-دارا هستند و به عبارتی دیگر آیا نظام اسلامی دارای اهرم یا اهرمهای انعطافپذیر در انطباق مقتضیات زمان با احکام اسلام هست یا نه؟این اهرمها یا لااقل پارهای از آنها کدامند و چگونه به خدمت گرفته میشوند؟ یکی از اشتغالات ذهنی شهید مطهری پاسخ به توان نظام اسلامی در مواجهه با مقتضیات زمان و حل مسائل و مشکلات ناشی از آن بود.
چرا که مشکلات عدیدهای که هر نظام حکومتی ناگزیر به مواجهه و اتخاذ تصمیم در مورد آنهاست در نظامهای ارزشی گاه در برابر اصول اساسی و به تعبیری احکام اولیه قرار میگیرند که حل آنها جز از طریق نقض ظاهری اصول مذکور امکانپذیر نیست که در این صورت معنایی جز ضعف تئوریک نظام ارزشی مورد نظر را نتیجه نمیدهد اما از آنجایی که اسلام مدعی اداره کشور و بلکه جهانی فارغ از قید زمان و مکان میباشد ناگزیر باید اهرمهایی را درون سیستم قانونگذاری خود تعبیه نموده باشد تا در موقع لزوم انعطاف لازم را جهت پاسخگویی به مشکلات ایجاد و از بنبست جلوگیری به عمل آورد."