Skip to main content
فهرست مقالات

پیوند اعضا از دیدگاه اسلام

نویسنده:

(20 صفحه - از 85 تا 104)

کلید واژه های ماشینی : پیوند، پیوند عضو، قصاص، قطع، پیوند عضو قطع‌شده در قصاص، پیوند عضو قطع‌شده، اسلام، بدن، سارق، جواز، قطع عضو، وصیت، پیوند عضو قطع، قصاص حق پیوند عضو قطع، باب قصاص حق پیوند عضو، روایت، پیوند عضو قطع‌شده از بدن، حق، پیوند اعضا از دیدگاه اسلام، عوض، جواز قطع عضو از میت، پیوند عضو قطع‌شده در حد، حکم، عضو قطع، عدم جواز قطع عضو، فروش، قطع عضو میت، منع پیوند عضو قطع‌شده، امام، حدیث

خلاصه ماشینی: "اما در قسمت دوم که عضو جدا شده در قصاص قابل پیوند به بدن مقتص منه یا دیگری است یا نه نیز علاوه بر بحثی که در حد سرقت مطرح شد،دلایل دیگری هم‌ برای عدم جواز پیوند در باب قصاص مطرح است که باید بررسی شود و ممکن است به‌ خلاف باب سرقت قول به منع در این‌جا به نظر برخی اقوا باشد. بنابراین تنها دلیلی که می‌توان روی آن حساب کرد و غالب کسانی که فتوا به منع‌ داده‌اند به آن اشاره کرده‌اند دلیل دوم یعنی حدیث ابن عمار است که هم هم‌گونی مجنی‌ علیه و مقتص منه را در بدی و شین مطرح کرده و هم بر این اساس امیر المؤمنین دستور قطع مجدد عضو پیوند شده و دفن آن را داده است،پس باید این حدیث از لحاظ سند بررسی شود گرچه از لحاظ دلالت،دلالت خوبی دارد. نتیجه این‌که ما برای منع از پیوند عضو قطع شده به بدن مقتص منه دلیل معتبری‌ نداریم لذا قول به جواز قوی‌تر است،مگر این‌که جانی در حین جنایت عضو قطع شده‌ از بدن مجنی علیه را از بین برده و یا از حیز انتفاع انداخته و یا مانع از پیوند مجنی علیه‌ شده باشد که در این صورت می‌توان از پیوند جانی نیز منع کرد که مصداق اعتدای به‌ مثل است اما اگر صرفا جانی عضوی را از بدن دیگری قطع کرده باشد،مجنی علیه یا حاکم نمی‌تواند مانع از پیوند عضو جانی شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.