Skip to main content
فهرست مقالات

بخش فلسفه: اراده خیر از دیدگاه کانت

نویسنده:

(18 صفحه - از 137 تا 154)

کلید واژه های ماشینی : اراده خیر ،خیر مطلق ،قید و شرط خیر ،خیریت ،قانون اخلاقی ،خیریت اراده خیر ،خیریت اراده ،قید و شرط ،احساس لذت ،عقل عملی ،غیر از اراده خیر ،شرط خیر ،احکام اخلاقی ،دیدگاه کانت ،عقل در عمل ،اخلاق کانت ،برترین خیر ،ارادهء خیر ،مفهوم خیر ،مطلق بودن ،غیر از اراده ،نقد عقل ،ممکن ،خیر بودن ،مورد اراده ،فلسفهء اخلاق ،بودنش ،وظیفه عقل ،تشخیص می‌دهیم ،قرار دهیم

خلاصه ماشینی:

"3 اخلاق از دو جنبه مورد مطالعه قرار می‌گیرد: 1-اخلاق دستوری یا هنجاری:4 این شاخه از اخلاق که از زمان افلاطون تاکنون رواج دارد به بررسی این نکته‌ می‌پردازد که چه نوع اموری خوب یابدند و چگونه ما باید به درستی یا نادرستی عملی‌ حکم کنیم؟ 2-فرااخلاق:5 فرااخلاق از تحلیل فلسفی در باب معنا و ویژگی زبان اخلاقی مانند معانی خوب و بد،و درست و نادرست بحث می‌کند و در پی آن است که واژه‌ها و مفاهیم به کار رفته در اخلاق دستوری را بفهمد. 4)برترین خیر اگر اراده خیر،تنها چیزی است که خیر نامشروط یا مطلق است،یعنی در تمام شرایط و زمینه‌های ممکن باید خیر باشد،آیا می‌توانیم همراه کانت بگوییم که بنابراین اراده‌ خیر باید برترین خیر باشد؟ تعبیر برترین خیر مبهم است؛ممکن است منظور از برترین خیر،خیری باشد که به‌ خودی خود نامشروط و شرط همه خیرهای دیگر است. وی می‌گوید: «چون با این حال عقل به عنوان قوه‌ای عملی به ما ارزانی شده است:یعنی به‌ عنوان یک قوه‌ای که باید بر اراده مؤثر باشد و ازآن‌رو که طبیعت به نحو عام در تقسیم‌ مواهبش،وسیله را با غایت متناسب ساخته است،بنابراین وظیفه واقعی آن باید پدید آوردن اراده‌ای باشد که فی نفسه خیر است و نه به عنوان وسیله‌ای برای رسیدن به‌ غایتی دیگر،اراده‌ای که عقل برایش ضرورت مطلق دارد. 27 در این راستا اگر فرض کنیم که عقل مانند اعضای دیگر باید با خوبی با غرض و هدفش سازگار باشد باید کارکرد صحیح جنبه عملی عقل این باشد که اراده خیری فراهم‌ آورد که خوبی آن به جهت وسیله بودنش برای چیز دیگر(مثلا سعادت)نباشد بلکه به‌ خودی خود و به نحو مطلق خیر باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.