Skip to main content
فهرست مقالات

نقش نظام قبیله ای در تحولات سیاسی دوران پس از پیامبر (ص)

نویسنده:

(5 صفحه - از 64 تا 68)

کلید واژه های ماشینی : خلافت، قریش، رسول خدا ( ص )، ابوبکر، بیعت، پیامبر ( ص )، قبیلهء بنی، سقیفه، جنگ، مدینه

خلاصه ماشینی:

"(16) بریدة بن الحصیب از قبیله بنی عبد الاشهل،مالک‌ اشتر،سلیمان بن صرد خزاعی،خباب بن الارت، عمرو بن حمق خزاعی،صعصعة بن صوحان،هاشم بن‌ عتبه مرقال،ابو ایوب انصاری،علقمة بن القیس،شریح‌ هانی،ابان بن سعید،انس بن الحرث،عثمان بن‌ حنیف(احنف)ابی سعید خدری،رفاعة بن مالک، عامر بن وائله،جعدة بن هبیره،ابی بن کعب،حذیفة بن‌ الیمان،خزیمه ذو الشهادتین،سلمان فارسی،طلحة بن‌ عبید الله،فضل و قشم بن عباس،دحیة بن خلیفه، عباس،عبد الله بن عباس،قیس بن سعد بن عباده، سهل بن حنیف،عدی بن حاتم طایی و تعداد دیگری از بزرگان و رؤسای قبایل مختلف در مدینه آشکارا به‌ مخالفت با تصمیم سقیفه بنی ساعده برخاسته و بعضی‌ از آنان در منزل علی(ع)تجمع کردند و عده‌ای در هر فرصتی که به دست می‌آوردند بر حقانیت خلافت‌ علی(ع)و قبیلهء بنی هاشم تأکید داشته و از بیعت با خلیفه جدید سرباز زدند. او مردم قبیلهء خویش را از پرداختن به‌ زکات منع کرد و در جواب زیاد بن لبید انصاری عامل‌ خلیفه که برای جمع‌آوری زکات در میان کنده حضور داشت و با مردم به مشاجره و نزاع برخاسته بود گفت: ای مرد ما کلام تو را شنیدیم و اینکه تو ما را به سوی‌ این مرد فرا خواندی پس اگر همهء مردم به او گرویدند و بیعت کردند ما نیز چنین کنیم. (33) قبیلهء طی در پیشبرد اسلام نقش بسزایی داشتند هنگامی که رسول خدا(ص)رحلت فرمود آنان نیز چون‌ سایر قبایل کنده تصمیم گرفتند از دادن زکات به‌ خلیفهء وقت خودداری کنند لیکن بزرگ آنان عدی بن‌ حاتم طایی در میان آنان ایستاد و گفت ای قبیلهء طی‌ شما بر دین اسلام قیام کردید و دنیا و آخرت را با هم به‌ دست آوردید."

صفحه:
از 64 تا 68