Skip to main content
فهرست مقالات

روایت اجتماعی - فرهنگی قصه های ترکمنی

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (18 صفحه - از 119 تا 136)

کلید واژه های ماشینی : قصه، ترکمن، اجتماعی، فرهنگی، روایت، گفتمان، قصه‌های ترکمنی، گیرتز، فرهنگی قصه‌های ترکمنی، قوم

خلاصه ماشینی:

"آنچه در مورد اثر حسن زاده می‌توان عنوان کرد،این است کهسطح توجه به قصه‌پژوهی در ایران،با انتشار این اثر خواندنی،به یکباره دگرگون شدهو قصه ابزار مهمی برای تجزیه و تحلیل تغییرات فرهنگی و اجتماعی قلمداد شده است. آنچه در مورد اثر حسن زاده می‌توان عنوان کرد،این است کهسطح توجه به قصه‌پژوهی در ایران،با انتشار این اثر خواندنی،به یکباره دگرگون شدهو قصه ابزار مهمی برای تجزیه و تحلیل تغییرات فرهنگی و اجتماعی قلمداد شده است. بنابراین،پژوهش حاضر بدین پرسش‌ها می‌پردازد: 1-وضعیت قصه‌های ترکمنی در ارتباط با حوزه عمومی چگونه است؟ 2-معانی فردگرایانه و جمع‌گرایانه قصه‌پردازی‌های ترکمنی،چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ 3-روایت شفاهی،چگونه موجب تغییر معنای قصه و سپس شکل‌گیری جدید فرهنگترکمنی می‌شود؟ 4-قصه‌های ترکمنی،در چارچوب کدام گفتمان می‌گنجد؟ ظریه پژوهش گیرتز،از جمله فرهنگ‌شناسانی است که مطالعات خود را در دانشگاه پرینستونادامه داد. در واقع،رویکرد او در معناشناسی،مانند ترنر،در نقطه آغاز،با تفکرات امیک(رویکرد(1)- Descriprion of cultures 1-وضعیت قصه‌های ترکمنی در ارتباط با حوزه عمومی چگونه است؟ 2-معانی فردگرایانه و جمع‌گرایانه قصه‌پردازی‌های ترکمنی،چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ 3-روایت شفاهی،چگونه موجب تغییر معنای قصه و سپس شکل‌گیری جدید فرهنگترکمنی می‌شود؟ 4-قصه‌های ترکمنی،در چارچوب کدام گفتمان می‌گنجد؟ ظریه پژوهش گیرتز،از جمله فرهنگ‌شناسانی است که مطالعات خود را در دانشگاه پرینستونادامه داد. در این خودآگاهی،شخصیت‌های قصه کهنمایندگان جامعه مورد بحث‌اند،به خوبی خود را می‌شناسند و به دلیل شناسایی خود با هنجارهای فرهنگی حاکم،به خوبی می‌دانند باید در مقابل دیگری بایستند و درلحظه‌یابی‌های درونی،کنش‌های لازم برای سامان‌دهی به ایستادگی در مقابل دیگری رانیز شکل می‌دهند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.