Skip to main content
فهرست مقالات

سیره ی دعوت نبوی از منظر فلسفه ی سیاسی

نویسنده: ؛

مهر و آبان 1386 - شماره 66 (28 صفحه - از 157 تا 184)

کلیدواژه ها : قدرت ،حکومت ،جامعه ،حق ،عدالت ،مشارکت ،جماعت ،فلسفه‌ی سیاسی و استراتژی

کلید واژه های ماشینی : فلسفه‌ی سیاسی ،اله ،پیامبر اکرم صلی‌الله ،فلسفه‌ی سیاسی اسلام ،دعوت نبوی ،فلسفه‌ی سیاسی پیامبر صلی‌الله ،صلی‌الله ،پیامبر صلی‌الله ،نبوی ،علیهم ،اعمال سیاسی پیامبر صلی‌الله ،سیاسی پیامبر صلی‌الله ،پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله ،دعوت پیامبر صلی‌الله ،اکرم صلی‌الله ،دعوت پیامبر اکرم صلی‌الله ،فلسفه‌ی سیاسی پیامبر ،اسلام صلی‌الله ،فلسفه‌ی سیاسی پیامبر اکرم ،پیامبر اسلام صلی‌الله ،الهی ،گرامی اسلام صلی‌الله ،فلسفه‌ی حکومتی پیامبر صلی‌الله ،منظر فلسفه‌ی سیاسی ،تبیین فلسفه‌ی سیاسی اسلام ،سیاسی پیامبر ،دعوت پیامبر ،نبوی از منظر ،امت اسلامی ،سیره‌ی دعوت

پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و اله،با تبیین نظریات ملهم از وحی و با عمل فعال سیاسی‌ خویش،بنیاد تفکر سیاسی و فلسفه‌ی سیاسی اسلام را پی‌ریزی نمود.آغاز تبیین فلسفه‌ی سیاسی اسلام را،که بعد در قالب فلسفه‌ی سیاسی منسجمی‌ مطرح شد،باید در حیات نورانی پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله جستجو نمود. فلسفه‌ی سیاسی،بر سه محور تمرکز دارد؛قدرت،حکومت،جامعه.در این‌ نوشتار به تبیین دیدگاه‌ها و اعمال سیاسی پیامبر صلی الله علیه و اله در حوزه‌های سه‌گانه‌ پرداخته شده است. در آغاز،ترابط فلسفه‌ی سیاسی با معرفت سیاسی توضیح داده شد و سپس‌ معرفت پیامبر صلی الله علیه و اله از مقولات سه‌گانه‌ی مذکور مورد بحث قرار گرفته است. در مقوله‌ی قدرت،پیامبر صلی الله علیه و اله از شکل‌های قدرت و نحوه‌ی کاربرد آن‌ اطلاع دقیق دارد.فلسفه‌ی قدرت،در دعوت نبوی،فلسفه‌ی تعالی انسان و فلسفه‌ی خدمت به بشر است.قدرت،به دست گرفتن منابع سه‌گانه‌ی‌ جمعیت،قدرت اقتصادی و قدرت نظامی است که تا اواخر عمر شریف‌ پیامبر صلی الله علیه و اله،این منابع سه‌گانه در اختیار ایشان صلی الله علیه و اله قرار گرفتند.در فلسفه‌ی‌ سیاسی پیامبر صلی الله علیه و اله،اطاعت از جایگاهی بلند برخوردار است و لذا آن را نهادینه ساخت و آن را ابزاری برای پاسخ به سه سؤال کلیدی قرار داد. چه کسی قدرت را اعمال می‌کند؟چگونه؟و در چه راهی؟این سه سؤال‌ بنیادی را پیامبر صلی الله علیه و اله با عامل وحی و با جذب توده‌های مسلمان به خوبی پاسخ‌ داد و فلسفه‌ی سیاسی روشنی را در تاریخ تنظیم نمود.به نفی قدرت‌های‌ شیطانی اهتمام ورزید و با در دست گرفتن قدرت،آن را در راه حق هزینه‌ کرد. ویژگی‌های چندی،همچون امانت بودن،فلسفه‌ی اقامه‌ی حق،وسیله‌ای‌ برای تثبیت مکارم اخلاق و ابزاری برای اصلاحات و وسیله‌ای برای رفع‌ آلام محرومین و...از خصوصیات قدرت منزه‌اند. مدل حکومتی پیامبر صلی الله علیه و اله،مدل حکومت قانون الهی با خواست مردمی است. فلسفه‌ی حکومتی پیامبر صلی الله علیه و اله،همچون دریای بی‌کران است و دارای‌ جستارهای کلیدی مهمی همچون پرتویی از حاکمیت الهی،فلسفه‌ی عدالت، حاکمیت حق و...از ارزش‌های نهادی و ذاتی حکومت‌اند. جامعه در سنت نبوی،گروهی همکیش و همگرای پویاست و خصوصیاتی‌ همچون مشارکت فراگیر،همگامی با جماعت و سازنده‌ی سرنوشت خویش، ممتاز می‌شود.استراتژی دعوت پیامبر صلی الله علیه و اله در راستای تنظیم صورت تکامل‌ یافته‌ای در مقولات سه‌گانه فوق است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.