چکیده:
مسئولیت حسابداران رفتاری فراتر از اندازهگیری،طبقهبندی و تلخیص سادهء دادهها جهت تهیه گزارشهای مالی به منظور استفاده دیگران بوده و هدف اصلی از تهیه گزارشهای حسابدارای متاثر کردن رفتارها در جهت برانگیختن اقدامات مطلوب است.از اینرو موضوعاتی نظیر توسعهء ارتباط،افزایش دقت قضاوت و پردازش اطلاعات توسط انسان و تسهیل امر تصمیمگیری مالی مورد توجه بسیاری از محققان حسابداری قرار گرفته و موجب شده تا مطالعاتی در جهت بهبود مجموعه اطلاعات ارائه شده برای استفاده از دادههای مالی طراحی و اجرا گردد.این مطالعه به منظور بررسی تاثیرات استفاده از نمایش ارزشمند نمودارهای رنگی با در نظر گرفتن این موضوع که بکارگیری اشکال گرافیکی،بهعنوان یکی از روشهای نمایش دادههای مالی،ابزار مؤثر و آشنایی است،صورت گرفت.بررسیها نشان دادند که فاکتورهایی نظیر جنسیت،ویژگیهای فردی،فرهنگی و روانشناسی افراد،پیچیدگی و نوع تصمیمگیری همگی بر مؤثر بودن استفاده از رنگها دخالت دارند.بنابراین تحقیق حاضر به اثرات استفاده از نمودارهای رنگی برای نمایش دادهها و اطلاعات حسابداری در شرایط رویارویی با اطلاعات پیچیده در مقابل ساده و همچنین در مورد دقت تصمیمگیری خانمها مقایسه با آقایان میپردازد تا با استفاده از یافتههای تحقیق و پژوهشهای صورت گرفته،امکان دستیابی به مقصود نهایی که همان تهیه اطلاعات با بیشترین درجهء انطباق با موضوع،محیط تصمیمگیری و ویژگیهای تصمیمگیرندگان است از سوی تهیهکنندگان اطلاعاتی با ایجاد سیستم و نرم افزارهای اطلاعاتی مناسب،فراهم آید. نوع تصمیمگیری در این تحقیق به صورت پیشبینی تداوم فعالیت شرکتها از سوی آزمودنیها،به کمک اطلاعات فراهم شده به شکل نسبتهای مالی و در قالب نمودارهای ستونی میباشد. نتایج بدست آمده از این تحقیق،حاکی از آن است که نمایش اطلاعات مالی شرکتها به صورت نمودارهای رنگی،در زمانیکه پیچیدگی اطلاعات زیاد بود،موجب کاهش خطاهای تصمیمگیری و افزایش دقت پیشبینی افراد شرکتکننده در مطالعه شد.همچنین نتایج نشان دادند که خانمها بیش از آقایان از منافع تفکیک و ساختاربندی اطلاعاتی به کمک رنگها،در قضاوتهای خود بهره برده و در مقایسه با زمان استفاده از اطلاعات غیر رنگی دچار خطاهای کمتری شدند.
خلاصه ماشینی:
"بدین ترتیب چنانچه اشاره گردید،در مطالعه پیشرو عمل تصمیمگیری آزمودنیها که همانا پیشبینی تداوم فعالیت شرکتها براساس 4 نسبت مالی است،به منظور قرار دادن آزمودنیها در شرایط رویارویی با منابع اطلاعاتی چندگانه و امکان انجام مقایسه از سوی آنان،چنین طراحی میشود:اگر آزمودنیها با مقایسهای که میان نسبتهای مالی هریک از شرکتهای موجود در نمونه انتخابی و میانگین صنعت مربوطه انجام میدهند،وضعیت شرکت را بهطور کلی در هریک از سالها و نیز در طول سه سال متوالی،بالاتر از میانگین صنعت ارزیابی کنند،عملکرد شرکت را در مقایسه با همتایان خود در صنعت،«خوب»دانسته و هیچگونه تردیدی در مورد تداوم فعالیت شرکت نخواهند داشت و برعکس اگر ایشان از این ارزیابی متوجه عملکرد«ضعیف»شرکت باتوجه به پایینتر بودن نسبتهای شرکت در هر سال و نیز در طول سه سال متوالی شوند تداوم فعالیت شرکت را همواره با تردید عنوان خواهند کرد.
باتوجه به نتایج برآمده از یافتههای تحقیق حاضر مبنی بر به وجود آمدن امکان تفکیک ابعاد مختلف اطلاعات و تسهیل امر طبقهبندی و به ذهنسپاری دادههای مالی، مطالعه و درک مفاهیم آن،از طریق بکارگیری اشکال گرافیکی رنگی به هنگام اخذ انواع تصمیمات مالی از سوی استفادهکنندگان و نیز با عنایت به روند رو به گسترش بهرهگیری و استفاده از اشکال و اطلاعات رنگی در انتشار و ارائه گزارشهای مالی شرکتهای بزرگ تولیدکننده یا خدماتی دنیا1،میتوان بیش از پیش به اهمیت نقش رنگها برای نمایش و مقایسه دادههای حسابداری اشاره کرد و فراهم آوردن امکاناتی از این دست همچون ایجاد سیستمهای اطلاعاتی جهت تهیه گزارشات مالی رنگی را به شرکتها و نیز تهیهکنندگان اطلاعات مالی و حسابداری توصیه نمود."