خلاصه ماشینی:
"از همین جا،تعدد جواهر را منکر شده و به اثبات جوهر واحد میپردازد،چرا که او معتقد است هر آنچه در عالم است جوهر است و حالاتش،در صورت فرض چندین جوهر،از آن جهت که جوهرند باید دارای طبیعت و یا صفت یکسانی باشند و از طرفی چون متعددند باید از یکدیگر متمایز باشند و این تمایز یا به صفت خواهد بود یا به احوال؛در صورتی که اختلاف در صفات باشد چون صفات مقوم ذاتند بنابراین طبیعت آنها یکسان نخواهد بود و لذا یا باید جوهریت آنها را منکر شویم و یا تعدد و چندگانگی آنها را.
(17) او از همین جا،نتیجه میگیرد که هیچ جوهری و در نتیجه جوهر ممتد از آن جهت که جوهر است تقسیمپذیر نیست و اصلا از نظر او تقسیمپذیری با طبیعت جوهر متناقض است و طبیعت جوهر فقط میتواند به صورت نامتناهی تصور گردد و این وجود نامتناهی دارای بیشمار صفات میباشد،چرا که وجود هر چیزی از حقیقت بیشتری برخوردار باشد، تعدد صفاتش بیشتر است.
(20) ارزیابی و نتیجهگیری همان گونه که در متن اشاره شد،در اندیشه این فیلسوف،آن مشکل دوگانگی جوهر و ارتباط آنها که به ویژه از فلسفه دکارت به جا مانده بود،به کلی از بین میرود و خدا و جهان به عنوان دو حقیقت مختلف و متمایزی که یکی علت باشد و دیگری معلول،تلقی نمیشود،بلکه هر دو یک چیز بوده و هر دو لفظ،قابل معاوضه با هم هستند و به جای هم استعمال میشوند."