خلاصه ماشینی:
"و نیز متوجه تغییر و تبدیل عالم و پاسخ به این سؤال بودهاند که محل این تبدلات،یا آنچه این تحولات در او واقع میشود چیست؟ در میان فیلسوفان یونان باستان،شاید نخستین کسی که به حرکت و تغییر دائم پرداخت (به تصویر صفحه مراجعه شود) آنا کسیمندروس شاگرد و جانشین«تالس»باشد.
بنابراین،در فلسفه اسلامی موضوع حرکت با استناد به آیات مطرح میشد و حکمای اسلامی نظریات خود را با توجه به این منبع فیاض الهی بیان میکردند.
وی سپس مسأله خلق جدید را در عین القضات در دو گسترهء عقل و فراسوی عقل مورد بررسی قرار میدهد و میگوید:«پر واضح است که موضوع آفرینش(خلق) یکی از مهمترین مفاهیم تفکر اسلامی است.
(16) رهیافت فلاسفه در مورد حرکت با عرفان و صوفیه بکلی متفاوت است به عقیده صوفیه اشیا و مظاهر در کشاکش بقا و فنا گرفتارند و بین دو موج هستی و نیستی دست و پا میزنند.
از نظر آنان خواص موجودات عرضی از قبیل کیفیت،حرارت و برودت،الوان و طعوم و امثال آن در این است که فرد موجود آن عینا در دو زمان باقی نمیماند،بلکه دائما مانند حرکت(آینی) مکانی در تغییر و تجددند و در هر لحظه فردی معدوم و فرد مماثلش از مبدأ خلقت ایجاد میشود.
ملاصدرا به پیروی از عرفا،طبیعت را رابط میان متغیر و ثابت قرار داد و آن را به اعتبار ماهیت ثابت و از جهت وجود متجدد دانست و به این ترتیب برخی از مشکلات فلسفی را نیز حل کرد."