Skip to main content
فهرست مقالات

بازگشت به گذشته با چشمانی بسته

نویسنده:

(2 صفحه - از 32 تا 33)

خلاصه ماشینی:

"بنابراین با توجه‌ به رویکرد هنرمندان غربی به طور جدی از اواخر قرن‌ نوزده و اوایل قرن بیستم میلادی به هنر شرقی و به‌ ویژه نگارگری سنتی ایرانی و ایجاد تحولی عظیم در هنر غرب و به طور کلی هنر بین المللی و نیز پیوندهای‌ عمیق فرهنگی ما با این هنر،ضرورت بهره‌جویی از اصول،مبانی و روح نگارگری سنتی ایرانی‌ اجتناب‌ناپذیر است. هر چند پیش از انقلاب اسلامی، بنا بر رویکرد غرب به این هنر،هنرمندان نوگرای آن‌ زمان در ایران نیز اقدام به تلفیق هنر بومی و هنر غربی‌ کرده،اما صورت به دست آمده تفاوتی با قالب هنر غربی نداشت،و اگر مایه‌هایی از هنر سنتی در آن دیده‌ می‌شد،بیشتر پوسته و جنبه‌های تزئینی آن مد نظر بوده که در نهایت نتوانست به ارائهء سبکی در خور بینجامد. زیرا با توجه به گذشت زمان و تحولاتی که در زمینه‌های‌ مختلف سیاسی،اقتصادی،اجتماعی،فرهنگی و هنری در جامعهء بشری به وجود آمده است،ذائقه و مزاج هنری مردم نیز تغییر کرده و به رغم ارزشهای‌ والای هنرهای سنتی که جایگاه خاص خود را نزد هنردوستان و هنرمندان دارد،باید اعتراف کرد که‌ پیوند با هنر گذشتگان در بیان مسائل امروزی به طور مستقیم و بدون دخل و تصرف در آن بسیار مشکل‌ است. (3)-نگارگری سیاحی یا نقاشی توریستی به آن دسته از نقاشیها گفته می‌شود که صرفا به جنبه‌های ظاهری هنرهای سنتی پرداخته‌ و بیشتر مسائل مادی مورد نظر تولیدکنندگان این گونه آثار است."

صفحه:
از 32 تا 33