Skip to main content
فهرست مقالات

عصری سازی مفهوم خدا

نویسنده:

(6 صفحه - از 40 تا 45)

کلید واژه های ماشینی : مفهوم خدا ،تئوری عصریت معرفت دینی ،عصریت ،عصری‌سازی ،دینی ،معرفت دینی ،هال ،عصری‌سازی مفهوم خدا ،جان هال ،معارف دینی ،مسیحی ،انقلاب در مفهوم خدا ،عصری‌سازی دین ،صلیبی ،تعالیم دینی ،عقیده جان هال ،عصری‌سازی مفهوم ،تئوری عصریت ،مطهری ،کلام صلیبی ،عصری‌سازی از دیدگاه جان ،سروش ،کلام متعالی ،عصری‌گرایان ،پلورالیزم دینی ،انتقاد از کلام متعالی ،داگلاس جان هال ،متعالی ،عصریت کلام ،عصری‌سازی کلام

خلاصه ماشینی:

"اما به رغم منع‌ برخی از عصری‌گرایان از تعمیم یک نوع کلام به سایر نقاط جهان و تأکید بر عصری‌سازی به لحاظ شرایط ویژه اجتماعی هر جامعه،ملاحظه می‌شود که احیانا نوع خاصی از کلام با منطق و شیوه واحد به قاره‌های‌ متفاوت جهان گسترش و تعمیم می‌یابد،در حالی که‌ به هیچ نحوی از انجا نمی‌توان مدعی مشابهت میان‌ شرایط اجتماعی آدمیان در قاره‌ها و جوامع مختلف‌ بوده و اینکه با توجه به اختلاف شرایط چگونه تنها نوعی خاص از کلام به جای جای جهان صادر می‌گردد؟ چگونه است که در همه جا نقل سخن و نوک تیز حملات عصری‌گرایان متوجه صفت اقتدار الهی شده و توصیف خدا به عنوان«خدای قادر متعالی»به عنوان‌ یکی از عوامل بدبختی و انحطاط آدمیان قلمداد می‌شود و ناگهان تلاشی فراگیر در جهت مبارزه با توصیف خدا به عنوان خدای مقتدر و توانمند صورت‌ می‌پذیرد. و اینک جای این پرسش است که آیا توصیف این‌ چنینی خدا،به نحوی توجیه‌کننده تئوری فرافکنی‌ فویر باخ-که خدا را مخلوق ذهن آدمی می‌دانست- نیست؟راستی اگر بنا باشد که هر روز خدا به گونه‌ای‌ توصیف شده و مثلا در برخی از شرایط به عنوان خدایی‌ متعالی،مقتدر و عزیز و به عکس در شرایط ظلم و فقر و محرومیت،به عنوان خدایی مظلوم،فقیر و محروم‌ عنوان شود،و یا در شرایط مرد سالاری به عنوان«خدای‌ پدر»و در شرایط فمنیستی به عنوان«خدای مادر»و بالاخره در هر عصر،توسط عصری‌گرایان به صورتی‌ احیانا متضاد و معارض با شیوه پیشین توصیف شود، آیا تا چه اندازه به چنین خدایی می‌توان ایمان و باور داشت و چگونه می‌توان به وی عشق ورزید،او را عبادت‌ و پرستش نمود،و در برابر تکالیف و دستوراتش تسلیم‌ و منقاد بود؟در اینجا با طرح پرسشی دیگر به پایان این‌ نوشتار می‌رسیم و آن اینکه:آیا عصری‌گرایان شیوه‌ای‌ کارآمدتر و ثمربخش‌تر از روش عصری‌سازی خود برای‌ مبارزه و به بازی گرفتن مقدسات و تعالیم دینی‌ می‌شناسند و آیا این نوع برخورد با کلام مؤید آن نیست‌ که امروزه،کلام و تعالیم دینی به صورت بازیچه‌ای در دست برخی از متکلمان قرار گرفته و چون گوی هر روز به سویی پرتاب می‌شوند؟!"

صفحه:
از 40 تا 45