Skip to main content
فهرست مقالات

موسیقی: تکنیک نویسان ویلون

نویسنده:

(10 صفحه - از 79 تا 88)

خلاصه ماشینی:

"موسیقی:تکنیک نویسان ویلون (به تصویر صفحه مراجعه شود) جوزپه تارتینی فریبا کاشانی کبیر،بهمن مه آبادی دکتر چارلز بارنی‌1نظریه پرداز انگلیسی و آگاه نسبت به‌ تاریخ موسیقی که چند ماه پس از مرگ جوزپه تارتینی‌2 از پادوا3دیدن کرد،داستان جالبی را نقل می‌کند که در کتاب سفر یک فرانسوی اثر ژرم دولالاند4،منجم‌ معروف فرانسوی که تارتینی را در سفر ایتالیا ملاقات‌ کرده بود،ثبت است. «جوزپه فرصت را از دست نداد و از شیطان سؤال‌ کرد که آیا موسیقی می‌داند و به نوازندگی ویلون وارد است؟و شیطان جواب مثبت داد!تارتینی اندیشید که‌ بهتر است او را امتحان کند. بالاخره این‌ خواست عملی می‌شود:پادوا مکتب ویلون تارتینی را در خود جای می‌دهد و کاری جدیتر بار دیگر شروع (به تصویر صفحه مراجعه شود) (ارکانجلو کرلی(1653-1713 م. پس اهمیت آرشهء بلند اولین بار از طرف او ابراز می‌شود-آرشه‌ای که به ویلون نواز امکان می‌دهد تا در یک اجرای درخشان حالتها و رنگهای مختلف یک‌ صدای موزیکال را ارائه دهد،و از این راه به طرز بیانی‌ سرشار از قدرت و شفافیت و انواع حالات در عبارات‌ و جملات موسیقی دست یابد. یک سری واریاسیون سی‌ و هشت تایی بر روی یک گاوت‌32از کرللی،و یک‌ قسمت بزرگ موسیقی با نتهای دستنویس تارتینی‌ شامل 135 سونات برای ویلون،چند شماره از کنسرتوهای ویلون و حدود چهل تریو سونات دیگر، کارنامهء پر بار این مرد بزرگ را درخشانتر کرده است. او نه تنها نقش یک اجراکنندهء بی‌سابقه، مبتکر،جسور و با قدرت را ایفا می‌کرد،بلکه با اقدامات علمی‌اش همچون توسعه و بسط کار آهنگسازی،تغییرات آرشه و زه در ساز ویلون و ایجاد استیلی قوی و پر جذبه-و البته آکادمیک-این ساز را برای ابدیت تاریخ بیمه می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.