Skip to main content
فهرست مقالات

پنجره هایی به سوی زندگی مردم

نویسنده:

(5 صفحه - از 255 تا 259)

کلید واژه های ماشینی : پلان، زنان، به‌سوی زندگی مردم، هنر، رئالیسم، آشتیانی، استاد، پتگر، تابلوی خیابان سرچشمهء تهران، خیابان سرچشمهء تهران

خلاصه ماشینی:

"» در نمایشگاهی که پدرم از هشتاد تابلوی خود در سال 1343 تشکیل داده بود،از شاگردان کمال الملک‌ و استادان پیشکسوت،فقط استاد آشتیانی با وجودی‌ که مسن و خمیده بود-به تماشای آنها آمد و به دقت‌ همهء آثار را مشاهده کرد و زمانی که در برابر چند تابلو به شیوهء امپرسیونیستی،پدرم نظر او را دربارهء شیوه‌های نوتر در کار خویش سؤال کرد،سر خود را به علامت تائید تکان داد و با لبخند چند تابلوی قدیمیتر پدرم را نشان داد و گفت:«چونکه صد آمد،نود هم‌ پیش ماست. در الگوی رفتاری و چهره‌های نجیب آدمها تحقق این بیت حافظ مشاهده می‌شود که: رضا به داده بده و ز جبین گره بگشای‌ که بر من و تو در اختیار نگشاده است او در بهترین و صمیمی‌ترین آثارش،همانند «گوشه‌های حیاط شخصی خانه»،«پنجرهء باز با محصل و گربه»،«پنج کودک فقیر»،«سقا»، «نوجوانان میوه فروش»،«روز رختشویی»،«نان و پیاز»،«چهرهء مرد قاری»،«چهرهء مرد باغبان»و امثالهم،مشاهده‌گری است که واقعیت را همراه با ایمان به شأن انسانی مردم و به نمایش گذاشتن فقر توأم‌ با غنا و رفتارهایی که با عدم اعتراض مستقیم خود،و با چشمهای نجیب و پر استفهامشان،به گونه‌ای‌ غیر مستقیم ظالمین و غافلین را متنبه و شرمگین‌ می‌کند،به معرض تماشا و قضاوت دیگران می‌گذارد و خود قضاوتی نمی‌کند. در چشم‌اندازها و طبیعت‌ بی‌جانهایی که بین سالهای 25 تا 30 ساخته است‌ صلابت قلم،درخشش نور،رنگهای طبیعی،راحتی‌ بیان،خود جوشی و متابعت از انگیزه‌های ناگهانی‌ نقاشی کردن،استفاده از بافت زیر بوم و اتفاقات ناشی‌ از رقت یا غلظت رنگ بر بافت بوم،و به نقاشی‌ پرداختن پس از سرشاری از کیفیت اینچنینی طبیعت، همانگونه که در آن مقطع احساسی و زمانی هست،با قلمهای آزاد و مطمئنی که با تسلیم شدن به ادراک‌ تصویری،واقعیت محسوس را مهار می‌کند ولی‌ سودای سلطه بر آن را ندارد-با این ویژگیها و شگردها-شیوهء خود را بروز می‌دهد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.