Skip to main content
فهرست مقالات

موسیقی: تکنیک نویسان ویلون: 6 - کورللی

نویسنده:

(12 صفحه - از 85 تا 96)

خلاصه ماشینی:

"(به تصویر صفحه مراجعه شود) آرکانجلو کورللی شکل کلاسیک هنر موسیقی باروک در ادبیات موسیقی‌ علمی جهان و آثار مربوط به موسیقی ویلون،در سوناتهای ویلون آرکانجلو کورللی‌1تجسم یافته است. او با تکنیکی سنجیده و اندیشیده،در حالی که‌ قرابت و وابستگی موسیقی و تکنیک را در نظر دارد، تریوسوناتهای خود را فوق تفکر بشری می‌سازد و در این راه با رد حرکتهای سریع و دوبل نتهای مشکل،به‌ جای یک ساز از دو ویلون استفاده می‌کند و آنها را به‌ گفتگویی گرم و دوستانه وامی‌دارد تا در یک مکالمهء شبیه به هم،با خطهای پیوستهء ملودی،موسیقیها همچون جویباری به پیش روند و کمک کنند تا کورللی‌ به اثبات نظریهء خود نزدیک شود که:«تأثیرسازی‌ موسیقی بر روی نتهای کشیده بیش از تأثیر آن در صدای‌ انسان است». باتوجه به آثار بر جای مانده‌ از پاسکوینی برای ساز هارپسیکورد،معلوم می‌شود که‌ وی در نظر داشته است سبک جیرولامو فرسکوبالدی‌33، ارگ‌نواز بزرگ قرن هفدهم را برای همیشه رواج دهد. مبتکر این نوع کنسرتو،کورللی بود و پس از او ویوالدی (به تصویر صفحه مراجعه شود) فهرست دوازده سلوسونات برای ویلون و کلاوسن با عنوان اپوس پنج 1700 از آرکانجلو کورللی و هندل در اقتباس و پرورش آن سهم عمده‌ای داشتند. در تریوسوناتهای کورللی موومانها به دو قسمت‌ اصلی و اساسی تقسیم می‌شوند:موومانهای‌ کنتراپونتال‌52یا تم خیلی آزادی که روی نت باس قرار می‌گیرد و باعث تکرار مرتب نتهای باس می‌شود-که‌ در تمپوهای آهسته،این نمونه بیشتر در موومانهای اول‌ سوناتهای کلیسایی و مجلسی قرار دارند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.