Skip to main content
فهرست مقالات

سینما: سینمای ایران در جستجوی ارزشها

مصاحبه شونده:

(30 صفحه - از 123 تا 152)

خلاصه ماشینی:

") از آنجایی که بخش فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی به‌ رد یا تصویب فیلمنامه‌ها نمی‌پردازد و نظر مشورتی خود را ارائه می‌دهد،مسلما حرفهای بسیاری در زمینهء متنهای ارائه شده وجود دارد-حرفهایی که نه تنها برای‌ مراجعه‌کننده که برای تمام کسانی که در قلمرو سینما در تکاپو هستند،قابل تعمق خواهد بود. جمدر-باتوجه به حرفهای آقای اقدامی در مورد توجه نویسنده‌ها نسبت به واقعیات جامعه و این مطلب‌ که در خیلی از موارد نویسنده‌ها قبول یا فکر نمی‌کردند که می‌توان از مسائلی دوری کرد و با اجتناب از آنها بشود یک سری جذابیتهای جدید ابداع نمود،همین امر باعث شده بود که فیلنامه‌نویسها وقتی با موارد و مسائلی که در ارتباط با نوشتن فیلمنامه‌های جدید است‌ روبرو می‌شدند جا بزنند. حالا به راحتی می‌توان پرسید آن موقع‌ که همه‌چیز باز بود و محدودیت وجود نداشت و سکس و خشونت و هرچیز دیگری به راحتی‌ می‌توانست در هر فیلمی شکل بگیرد چرا سینما سقوط کرد؟به عبارت دیگر،این شاخصهایی که عده‌ای اصرار دارند باز شود یا در این زمینه‌ها کار کنند،باوجود عدم‌ محدودیت در سینمای آن دوره هم جز رکود حاصلی‌ نداشت. اما در ارتباط با جذابیت،یک سری بدایع، نوآوری و دیدگاههای جدید و نوع نگاه است که باید مطرح شود وگرنه سینما-اگر تمام عوامل مذکور را هم‌ به خدمت بگیرد ولی از این نوآوریها و دیدگاههای جدید بی‌بهره باشد،مطمئنا به همانجای سابق خواهد رسید. اما برخورد ما چگونه است: 1-واقعیتی که شما قصد گفتن آن را دارید چه‌ نسبتی با حقیقت دارد و تحلیل و تبیین شما از این‌ واقعیت اجتماعی چیست؟ 2-اگر نگاه کردن به مسائل جامعه را(از طریق‌ فیلم و جدا از پرداختن به یک ماجرای صرف)کاری‌ ارزشمند بدانیم،به‌هرحال سازنده و نویسندهء آن اثر باید توان تحلیل آن کار را داشته باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.