Skip to main content
فهرست مقالات

عکاسی فیلم

نویسنده:

(16 صفحه - از 187 تا 202)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، عکاس، عکاسی فیلم، عکس، سینما، کارگردان، عکاسی صحنه، تبلیغات، تولید فیلم، فیلمبرداری

خلاصه ماشینی:

"» اما در آغاز فعالیتهای فیلمسازی در سینمای ایران با وجود آنکه تهیه‌کنندگان فیلمهای سینمایی کاملا به نقش‌ عکاسی از صحنه‌های فیلم،به‌عنوان یک عامل تبلیغاتی‌ مهم،پی برده بودند،برای حضور مستمر عکاسی در تمام مراحل فیلمبرداری حساسیتی از خود نشان‌ نمی‌دادند و تنها به این اکتفا می‌کردند که با مراجعه به‌ عکاسانی که در کارهای عکاسی سینما وارد بودند قراردادهایی برای عکاسی از برخی صحنه‌های حساس‌ و مهم فیلم ببندند و صرفا از همین عکسها که بخش‌ کوچکی از ماجراهای فیلم را دربرمی‌گرفت به منظور تبلیغات و فروش فیلم استفاده کنند. اصغر بیچاره در این کارگاه عکسهایی کپی از صحنه‌های فیلمها تهیه می‌کند و برای برخی از این‌ عکسها نیز زیرنویس که حاوی نام فیلم و نام کارگردان یا موضوع صحنه بوده،می‌سازد که این اقدام او مورد توجه کمپانیهای واردکننده فیل خارجی قرار می‌گیرد و برای مدتی این نوع زیرنویسها در عکسهای فیلمهای‌ فارسی هم رایج می‌شود. او در این‌ دوران بسیار کوتاه کار عکاسی صحنه با دید تازه‌ای که‌ در گرفتن عکسها از خود نشان داد و نوآوریهایی که در این زمینه نمود،توانست عکسهایی از خود به یادگار بگذارد که بسیاری از آنها به‌عنوان عکسهای شناسنامه‌ای‌ دختر لر (به تصویر صفحه مراجعه شود) فیلم به نام او ثبت شد. در نظر بگیرید که عکاس فیلم‌ براساس سلیقهء شخصی میزانسنی ترتیب داده بود که در آن مثلا هنرپیشه‌ای مشتی به دهان دیگری می‌کوبید و از این صحنه‌ها تعدادی عکس می‌گرفت و تهیه‌کننده هم‌ بدون توجه به اینکه این عکسها ربطی به موضوع فیلم‌ ندارد با اصرار آنها را انتخاب می‌کرد و البته کارگردان هم‌ درصدد دفاع برمی‌آمد که چرا عکسی که در صحنهء فیلم‌ وجود ندارد باید در ویترین نصب شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.