Skip to main content
فهرست مقالات

ایمان و اسلام

نویسنده:

(3 صفحه - از 30 تا 32)

کلید واژه های ماشینی : ایمان ،انسان ،روحانی ،فطرت ،دین ،عقل ،معرفت ،ایمان و اسلام ،سعادت ،حق ،علم ،نفس ،یقین ،ذاتی ،قلبی ،تصدیق ،تعارض ،تشخیص ،غلامی نیازهای انسان و ایمان ،نیازمندیهای ،هدایت ،باطل ،تعارض علم و دین ،قوانین ،عقل سلیم ،واقعی ،مطلق ،تصدیق یقینی از راه قلب ،نیازها و غذاهای روح ،غذاهای روحانی آدمی به شمار

خلاصه ماشینی:

"و حتی خود را نیز ارضا و اشباع‌ می‌یابد!اگر چه انسان مفطور به فطرت سلیم است و با استعانت از عقل که حق را از باطل،خیر را از شر و ضرر تشخیص می‌دهد و هر نفسی ذاتا به تقوا و فجور خود ملهم است،ولی تقویت ننمودن جانب تقوا و تأیید شهوت و غضب که آن دو نیز نیازی حیوانی و جسمانی‌اند،باعث پدید آمدن ملکه استکبار و حق کشی گردیده و دیگر این ملکه نمی‌گذارد انسان‌ توجه و التفاتی به حق نموده و دعوتش را بپذیرد، بنا بر این هدایتهای فطری و تکوینی برای انسان جهت‌ نیل به حق کافی نیست و هدایتی وحیانی(ماورای‌ انسانی)لازم است تا آدمی را از طغیانهای نفس بر حذر دارد. 4-گر چه آدمی مفطور به فطرتی است که با استعانت جویی از عقل سلیم نیاز واقعی را از کاذب و خیر و نفع و شر و ضرر را تشخیص می‌دهد،و هر نفسی‌ ذاتا به تقوا و فجور خود ملهم است،اما قابل توجه است‌ که:«بسا می‌شود که انسانی در اثر کجرویهای ممتد(و طغیانگری هوای نفس)فطرت(و حتی عقل سلیم) خدادادی‌اش را از دست داده و حتی بدیهیات کلی و عقلی را درک نکند»(2)چنان که درک عقلی نیز وقتی‌ حاصل می‌شود که عقل به سلامت خود باقی مانده‌ باشد و به ناخالصی آلوده نشده باشد«کسی هم که‌ فطرت و عقل سلیمش فاسد و آلوده شد قوای داخلی، شهوت،غضب،محبت،کراهت و دیگر قوایش‌ نمی‌تواند معتدل باشد،و معلوم است که این قوا(که‌ فرمانده اعضای بدن است)وقتی دچار کوران شد، نمی‌گذارد قوهء درک نظرش عمل کند»،(3)بدین دلیل‌ آنچه را که بدان نیاز واقعی دارد درک نماید."

صفحه:
از 30 تا 32