Skip to main content
فهرست مقالات

هنر اسلامی، آبروی همه هنرها

مصاحبه شونده:

(19 صفحه - از 24 تا 42)

کلید واژه های ماشینی : هنر، نقاشی، ایران، هنر اسلامی، هنر ایرانی، هنر جهان اسلام، تبریز، سلطان محمد، خوشنویسی، مکتب، آثار هنری، سنت، هرات، کتاب، تصاویر، هنر نقاشی هنرمندان چینی، روح، غرب، هنر نقاشی هنرمندان ایرانی، جهان، ژاپنی، هنر چینی در هنر ایران، سهم، هنر چینی و هنر ژاپنی، هنر چینی، مکتب تبریز، فکر، هنر غربی، ادبیات، نقاشی هنرمندان چینی و ژاپنی

خلاصه ماشینی: "تا اینکه فرمانروای چین در 1480 تصمیم گرفت‌ این کالاهای چینی دیگر به تبریز نروند و بنابراین آن‌ سال تاریخ پایان صادرات هنرچینی به ایران بود(البته‌ بعدها این صادرات از سرگرفته شد،اما آن دورهء خاص (به تصویر صفحه مراجعه شود) که در 1480 پایان یافت دوره‌ای بسیار تعیین‌کننده بود)، این موتیف‌ها زنده مانده مثلا وقتی به نقاشیهای ایران، به قالبهای ایران و سایر آثار هنری ایران نگاه می‌کنیم، تأثیرهای شدیدی از ترکیب ابرها می‌بینم،این نوعی‌ ابرهای چینی برای هنرمندان ایرانی بسیار خوشایند است و در آثارشان آن را به کار می‌برند. اما،از چند نقاشی معاصر که در ایران دیده‌ام‌ احساس می‌کنم از این سبک بین المللی جدید که‌ هنرمندان فرانسوی چون ماتیس،پیکاسو(که در حقیقت‌ اسپانیایی است ولی بیشتر در فرانسه زندگی کرده است) و بسیاری دیگر،حتی جکسون پالاک نقاش آمریکایی‌ (که در سالهای 1940 و 1950 و بعد تا اوایل دههء 60 در تصویرهای فوق العاده جسورانه و نوآورش حضور دارد) در آن سهم بسیار داشته‌اند. البته تصویرهای‌ فوق العاده مهمی از این نوع اینجا در تهران در کتابخانهء گلستان وجود دارد و من امیدوارم شاید زمانی بتوانم با یک پژهشگر ایرانی کار کنم و آن تصویرها را با بررسیهایی در مورد نقاش خاصی که آنها را آفریده است‌ به چاپ برسانم زیرا فکر می‌کنم انجام این کار کمک‌ مهمی به تاریخ هنر ایران است،اما البته این کار از برنامه‌های آینده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.