Skip to main content
فهرست مقالات

گفتگو با چند عکاس فیلم

مصاحبه شونده:

(12 صفحه - از 229 تا 240)

خلاصه ماشینی:

"در سینما تنها فرد مستقل در طول فیلمبرداری،که‌ جای مشخصی ندارد و کسی هم به او فکر نمی‌کند، (به تصویر صفحه مراجعه شود) عکاس فیلم است،و درست به دلیل همین عدم توجه و مطرح بودن است که عکاس می‌تواند به کمک ذوق و سلیقه خود،لحظات مهم و دیدنی را در ذهن خود مشخص کرده،با سرعت و مهارت آن را شکار کند. کاربردهای دیگر عکس در یاری رساندن به منشی‌ صحنه(در صورت لزوم،چون منشی صحنه می‌باید به‌ دوربین عکاسی جهت انجام امور خود مجهز باشد) طراح صحنه(جهت دیدن ترکیب نهایی صحنه پیش از شروع فیلمبرداری)و نورپرداز(جهت انتخاب درست‌ محلهای نصب پروژکتورها)است. پس (به تصویر صفحه مراجعه شود) از تسخیر لانهء جاسوسی و ایجاد جو تشنج نسبت به‌ ایرانیان در آمریکا از کار اخراج می‌گردد و در این فرصت‌ با ارائه عکسهایی که از دوران انقلاب گرفته بود،از مدرسه اسکالوف دیزاین سانفرانسیسکو بورسیه در رشته عکاسی میگیرد و شروع به خواندن عکاسی‌ می‌کند. در زمینهء تحول کار عکاسی صحنه پس از انقلاب‌ باید گفت که چون ساختار کلی سینمای ایران دچار دگرگونی و تحول شدید شده است،عکاسی هم به‌ عنوان یکی از اجزاء این کل نمی‌توانسته بدون تغییر باقی بماند؛به عبارت دیگر دیدگاههای عکاسان صحنه‌ و گویش و پرداخت تصویری نیز به اندازه تغییر سینمای‌ بعد از انقلاب دچار دگرگونی و تحول شده است. به واسطه علاقه و دید خاص سینمایی،عکسهایی‌ از صحنه‌های فیلم گرفته‌ام که کسی فکر نمی‌کند چنین‌ صحنه‌ای هم وجود داشته(البته بازسازی نبوده و موقع‌ کار این عکسها گرفته شده)یا مناسب عکاسی باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.