Skip to main content
فهرست مقالات

موسیقی مذهبی و فرم های رایج آن

نویسنده:

(26 صفحه - از 179 تا 204)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی ،مس ،کانتات ،آواز ،فرم ،موسیقی مذهبی ،موسیقی مذهبی و فرم‌های ،آوازه‌ای گریگورین ،کلیسایی ،تصنیف ،ملودی ،اوراتوریو ،کر ،خداوند ،رنسانس ،هنر ،موتت ،پاپ ،ژوسکن ،ملودی آوازه‌ای گریگورین ،موسیقی آوازه‌ای گریگورین ،جهان ،موسیقی کلیسایی ،تاریخ موسیقی مذهبی جهان ،موسیقی منوفونیک آوازه‌ای گریگورین ،تقلید ،آواز گریگورین ،موسیقی مذهبی رنسانس ،موسیقی مذهبی و فرم‌های رایج ،اجرا

خلاصه ماشینی:

"آوازهای‌ گریگورین،مونث‌ها،مس‌ها،اوراتوریوها و بسیاری از دیگر فرم‌ها-که در عرض بندگی به پیشگاه خداوند ستایش او همچون قوالبی برای محتوایی ارزشمند به کار گرفته شدند-موضوع مورد بحث و بررسی و تحلیل این گفتار است. این مجموعه از یک ست کامل ملودیک برای متون‌ مقدس مذهبی لاتین و آوازهای بدون همراهی تشکیل‌ می‌شد که دارای شکلی منوفونیک و طرح اولیه بود. این آثار قبل از این‌که به وسیله پاپ گریگوری‌ جمع‌آوری و ابداع گردند در مراسم یهودیان نخستین‌ سده‌های بعد از میلاد مسیح و نیز در کلیساها و نمازخانه‌های آن دوران اجرا می‌شد. » این‌همه در اجلاس شورای موسیقی کلیسا مورد بحث و بررسی قرار گرفت و حاصل مباحث بدین‌شکل‌ تنظیم شد که«درهرحال هر نوع وسیله‌ای جهت عبادت‌ و ستایش از مواد دنیوی و این‌جهانی ساخته می‌شود که‌ لاجرم موسیقی نیز مستثنی نمی‌تواند بود. این توجیه و تقدیر تا جایی گسترش‌ یافت که کلیسای باخ،ارکستر کوچکی شامل چهارده تا(به تصویر صفحه مراجعه شود) بیست و یک نوازنده برای همراهی دوازده نفر کریست را در استخدام خود داشت،در حالی که امروزه اغلب‌ سرویس‌های مذهبی در جهان بیشتر از یک کر و یک‌ ارگ در اختیار ندارند. از سوی دیگر اعضای گروه‌ سرایندگان گاه از کودکی این سخن‌ها را خوانده و آهنگ‌ آنها را از حفظ بودندکه این خود نوعی فعالیت مذهبی‌ به‌شمار می‌رفت،زیرا خواندن در گروه‌های کر بطور دسته‌جمعی راهی برای شرکت مستقیم مردم در آیین‌های مذهبی قلمداد می‌شد. کانتات مذهبی مذکور معمولا برای گروه کر تصنیف‌ می‌شد که البته نقش سولیست‌های وکال،ارگ‌نوازان‌ ماهر و یک ارکستر کوچک نیز در آن مهم بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.