Skip to main content
فهرست مقالات

تئاتر: مدخلی بر نمایش آیینی

نویسنده:

(18 صفحه - از 271 تا 288)

کلید واژه های ماشینی : نمایش ،آیینی ،تئاتر ،نمایش آیینی ،قربانی ،ایزد ،تماشاگر ،ران ،دهان ،مراسم ،سیت ،کاهن ،اوزیریس ،انسان ،روح ،هند ،یونان ،مدخلی بر نمایش آیینی ،کاهن ران حیوان قربانی ،جهان ،ران حیوان قربانی ،مرده ،بازیگر ،زمین ،آیین‌ها و نمایش‌های آیینی ،مکان ،شست‌وشوی ،سر بریده‌اش کاهن ران حیوان ،نظم ،روان

خلاصه ماشینی:

"دیری نپایید که با نرم‌شدن خوی اولیه بشر،به تدریج‌ حیوان به جای انسان به مذبح رفت،و پس از آن در یک‌ گام دیگر مسیحیت مراسم نان و شراب را-که نماد گوشت و خون مقدس عیسی(ع)است-به جای‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود)قربانی کردن حیوان پذیرفت. بنابراین هم‌ تراژدی یونانی و هم نمایش قرون وسطای مسیحی،هر دو ریشه در یک بازی کهن مربوط به«مراسم قربانی» دارند و مراسم قربانی چه در شکل خشن و اولیه آن، یعنی ریختن خون قربانی در معبد،و چه در اشکال‌ تلطیف یافته بعدی که به قرصی کوچک از نان و شراب‌ تبدیل می‌شود که بر زبان می‌نهند،دربرگیرنده این معنا است که خون قربانی ربط انسان و ایزد،و زمین و آسمان است. تنها در این صورت است که به یمن حیات روحانی بازیگر-این‌ خلاق جاودانهء تئاتر-مکان صحنه و نمایش نیز به‌ پاکی آیینی رسیده و مقدس خواهند شد. برایت دلی آورده‌ام که در سینه او بود باشد که به سوی این ایزد عروج کند برایت آهوانی آورده‌ام با سرهای بریده‌شان‌ برایت کبوتری آورده‌ام با سر بریده‌اش‌ کاهن ران حیوان قربانی شده را برمی‌دارد و با گشودن دهان و چشمان مرده مومیایی(کاهن‌ فشاری نمادین بر ران گاو وارد می‌کند)همزمان‌ چهار بار می‌گوید: کاهن:آه ای... (نام مرده)من دهانت را با ران‌ پیشکشی بازخواهم کرد در کنار این دستور العمل‌ها که هنگام مراسم تدفین‌ به‌کار بسته و در درون قبور حک می‌کرده‌اند، دستور العمل‌های دیگری نیز وجود دارد که به صورت‌ گفتگوی نمایشی نوشته نشده و مرده مومیایی از آن‌ برای اطمینان بیشتر از یک«گشایش دهان»خوب بهره‌ می‌گرفته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.