Skip to main content
فهرست مقالات

هنر، صورت حقیقت

سخنران:

(20 صفحه - از 103 تا 122)

کلید واژه های ماشینی : هنر، تناقض، حقیقت، دیالکتیکی، فرم، کانت، زیبایی، شئ، اثر هنری، کالایی شدن اثر هنری

خلاصه ماشینی: "و این یعنی گردن‌نهادن به همان سرنوشت شوم و مهلکی که جلوگیری از آن هدف اصلی همهء این‌ مبارزات مردمی و سیاسی است!ما قرار بود برای تداوم‌ و بقای هنری زنده و مستقل دل بسوزانیم حالا شما به ما می‌گویید استقلال هنر را قربانی کن تا شاید بعدا امکان‌ زیستن هنر مستقل ممکن شود!؟این نشان می‌دهد که‌ این هر دو موضوع اگر تا نهایت و غایت خود دنبال شوند هرکدام به ضد خود بدل می‌شوند. نتیجهء نهایی که از پی گرفتن این چند تناقض به دست‌ می‌آید آن است که اگر راه‌حلی هگلی یعنی جستجوی‌ سنتز،کلیت و یا حقیقت مطلق را کنار بگذاریم و بپذیریم که حاصل نفی در نفی صرفا نفی بیش‌تر است و بس،نه یک کلیت یا سنتز مطلق شده،و اگر به این‌ مسئله یعنی ناممکن بودن راه‌حل هگلی،بی‌فایده بودن‌ راه‌حل شبه نیچه‌ای را هم اضافه کنیم(یعنی راه‌حلی که‌ برخلاف نمونه‌های قبلی به شکل تمام‌عیار تناقضات را تبین می‌کند ولی آن‌ها را به نشانه‌های پیروزی و تحقق‌ خواست قدرت و توجیه زیباشناختی زندگی و جهان‌ بدل می‌کند و درنهایت ناچار می‌شود با یکی کردن‌ زندگی و هنر باز هم تناقضات نهفته در هنر را به‌ فراموسی بسپارد. و به همین علت هم در نهایت نمی‌تواند بر تعهدش نسبت به تناقضات در اثر هنری پایدار بماند و به‌صورت یک‌سویه تناقض میان هنر و زندگی را به سود زندگی حل می‌کند)اما اگر این راه‌حل‌های هگلی و نیچه‌ای را کنار بگذاریم و بپذیریم که ذات هنر ذاتی‌ متناقض است و خود این تناقضات را هم بدون هرگونه‌ توجیه و زیباسازی بپذیریم و این تخاصم را تا نهایت‌ غایی‌اش دنبال کنیم،آن‌گاه چه برخوردی با هنر و کدامین درک از هنر امکان‌پذیر است به جز این عبارت‌ «ساموئل بکت»که می‌گوید«هنرمند بودن یعنی‌ شکست خوردن آن هم شکستی که هیچ کس دیگر جرئت تجربه آن را ندارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.