Skip to main content
فهرست مقالات

زیبایی، قداست و ...دین

نویسنده:

(56 صفحه - از 133 تا 188)

کلید واژه های ماشینی : هنر، خدا، دینی، زیبایی، خداوند، کلام، انسان، شعر، حق، نفس

خلاصه ماشینی:

"عرفا مایل‌اند جایگاه انوار حق را از مظاهر عینی طبیعت به«قلب»یعنی مرکز تأثرات‌ وجودی انسان منتقل کنند اما درهرصورت این عمل به‌ مفهوم انکار محسوسات عینی نتواند بود زیرا در«قلب» نیز تمامی تجلیات حق تعالی رخ می‌نماید و ظهور می‌کند و نفس«تجلی»یا ẓAppearanceẒ که همانااز غیبت به حضور آمدن است تکرار می‌شود. این‌ خصیصه در آفرینش هنری نیز تکرار می‌شود یعنی‌ هنرمند در ابتدا باید«حضوری قلبی»را تجربه کند از آن پس دست به ابداع و آفرینش بزند اما در هنر نفسانی‌ (به مفهوم نفس اماره‌ای آن)که امروزه در بیانات‌ ابزوردیسم و نیهیلیسم معاصر دیده می‌شود این«حضور قلبی»همانا حضوری شیطانی است یعنی هنرمند مقهور جنبهء سفلی وجود خویش می‌گردد و در اعماق ظلمات‌ روان(یا به قول یونگ قلمرو سایهء وجود)فرو می‌رود در این حالت«قلب»یامرکز تأثرات روحی او امواج‌ شرارت را از کائنات جذب می‌کند و به همین دلیل است‌ که هنر معاصر را قلمرو حضور این نیروی پلید در وجهه‌ سوبژکتیویتهء آن خوانده‌اند زیرا گویی ابلیس سایهء خود را بر جهان گسترده و این‌گونه هنرمندان زیر سایهء او آرمیده‌اند. کلام شیخ‌ محمود شبستری شرح احوال زمانهء ما نیز هست که: صد هزار فضل داند از علوم‌ جان خود را می‌نداند آن ظلوم ارنست کاسیرر در کتاب Essay and Man این‌ «ظلمت»را که همان جدایی از اساطیر دینی و امور قدسی است به بیانی دیگر توصیف می‌کند او می‌گوید: آدمی در تمدن‌های بدوی و پیشین هنوز به مرحلهء ارتباط تئوریک(نظری)و پراکتیک(علمی)به‌مفهوم‌ امروزی آن نرسیده بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.