Skip to main content
فهرست مقالات

فلسفه برگسون و سینمای آلن رنه

نویسنده:

(6 صفحه - از 591 تا 596)

کلید واژه های ماشینی : برگسون و سینمای آلن رنه، فلسفه برگسون و سینمای آلن، فیلم، خاطره، قصه، فلسفهء برگسون و سینمای آلن، سال گذشته در مارین‌باد، حافظه، هنری، زن

خلاصه ماشینی:

"از آن‌جا که این قصه فاقد«داستان»به مفهوم سنتی آن‌ است،و به جای واقعیت‌های درونی یا به گفتهء ساموئلژ کولریج«به جزر و مد ذهن»و«ژرف‌ترین حالات‌ هستی»با همان کیفیت سیال و گذرای آن می‌پردازد ناچار است برای نمایش عین تجربهء ادراکی،اقتضای‌ ذهنی حاوی اندیشه و خاطره و تداعی که اکثرشان‌ دست‌مایه‌های قرار و گذار هستند،به ابزار هنری مکتب‌ سمبولیست‌های قرن نوزدهم فرانسه متوسل گردد. مفهوم زمانی برگسون یعنی«مدت» به عنوان مقیاس هستی،سیر نامرئی گذشته،که در دل‌ آینده تحلیل می‌رود،نظریه کارآیی زمان گذشته در تکامل کار خلاق بحث‌های او در مورد درون‌تابی و واقعیت،اعتقادش بر کیفیت در گردش تجربه را پروست‌ با موشکافی خارق العاده دنبال نموده،مورد مطالعه قرار داده است. درپایان، خاطرهء این عشق گذشته و حال و خاطرهء هیروشیما به‌ یک پرسش منتهی می‌شود آیا می‌شود و باید آنچه را به‌ظاهر فراموش‌نشدنی است،از یاد برد؟«رنه»با «هیروشیما عشق من»طرحی را در فیلم به اجرا گذاشت‌ که تا آن زمان به کار گرفته نشده بود و بدین‌سان امکانات‌ بیانی تازه‌ای به فیلم داد که تا آن روز مختص رمان بود... در«سال گذشته در مارین‌باد»مدام این دو زمان(گذشته‌ و حال)را باهم به خطا یکی می‌پنداریم و این گذر از منطق چندان پیش می‌رود که سرانجام تماشاگر فیلم‌ «آلن‌رنه»نمی‌فهمد که آیا اساسا چیزی رخ داده است یا نه. مرد مدام‌ می‌کوشد تا به زن بقبولاند که سال پیش حادثه‌ای در مارین‌باد رخ داده است اما زن می‌پندارد که همه‌چیز «حتی رخدادهای این سال»زادهء خیال اوست،به بیان‌ دیگر پایه‌های اصلی این شاهکار(حتی در جریان‌ آفرینش آن)بر ابهام بوده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.