Skip to main content
فهرست مقالات

جایگاه و مفهوم «خواننده» در نظریه ادبی افلاطون

نویسنده:

(10 صفحه - از 659 تا 668)

کلید واژه های ماشینی : ادبی ،افلاطون ،خواننده ،شعر ،نظریهء ادبی ،نظریهء ادبی افلاطون ،تماشاچی ،نمایش ،هنری ،مفهوم ،عناصر ،جوانان ،اسطوره ،شاعر ،تقلید ،نظریه ادبی افلاطون ،فن بیان ،اثر ،اثر ادبی ،تصویر ،نظریهء ادبی افلاطون نه‌فقط شاعر ،آفرینش ادبی ،متن ،دیدگاه‌های ،عنصر اساسی آفرینش ادبی ،طرح ،حقیقت ،عموم ،اثر هنری در نظریهء افلاطون ،پاسخ خواننده به اثر ادبی

خلاصه ماشینی:

"ابرامز با تشخیص عناصر بنیادی روند آفرینش ادبی می‌نویسد: تقریبا در تمامی نظریه‌هایی که تلاش دارند تصویری جامع‌[از آفرینش ادبی‌]ارایه دهند چهار عنصر سازندهء موقعیت کلی اثر هنری به قرار زیر، هرچند تحت نام‌های گوناگون،مشخص و متمایز می‌شوند:اولین عنصر عبارت است از اثر،یعنی‌ خود محصول هنری،و چون اثر هنری محصولی‌ است انسانی و ساختهء انسان،دومین عنصر که‌ نظریه‌های مختلف در باب نقش آن در شکل دادن به‌ موقعیت کلی اثر متفق القول هستند همان سازندهء اثر،یعنی هنرمند است. با مطالعهء دیدگاه افلاطون در مورد ادبیات،تلاش می‌شود به دو پرسش اساسی پاسخ داده‌ شود:اول،اهمیت خواننده در نظریهء ادبی افلاطون و ارسطو چیست و هریک از این دو تا چه حد بر مفهوم‌ خواننده درنگ کرده‌اند؟دوم،هریک از این دو فیلسوف‌ و نظریه‌پرداز ادبی چه تصویری از خواننده ارایه داده‌ است و چگونه خواننده‌ای را در گسترهء نظریهء ادبی‌ معرفی کرده است؟آیا می‌توان گفت توضیح ارایه شده از امکان رویارویی فعال و خلاق خواننده به اثر ادبی‌ حکایت می‌کند؟ مطالعهء چگونگی طرح مفهوم خواننده در اولین‌ مراحل نظریهء ادبی به‌ویژه ازآن‌رو ضروری است که در سال‌های اخیر شاهد ظهور دیدگاه‌های معطوف به‌ خواننده‌8بوده‌ایم. ایراد دوم نیز هرچند در مجموع متوجهء مسئلهء تقلید است و به سوی آنچه که ابرامز«هستی»می‌نامد سمت یافت است،به‌زودی درنتیجهء توجه افلاطون به‌ تأثیر تقلید در روابط انسانی ماهیتی کارکرد شناختی می‌یابد و رابطهء اثر ادبی با خواننده را هدف قرار می‌دهد. 24 توجه افلاطون به‌طور اساسی بر جوانان متمرکز است اما این حقیقت را نیز نباید نادیده گرفت که از نظر وی،آنگاه که بحث درک و دریافت ادبی به میان می‌آید، غالب بزرگسالان هم چون جوانان به اثر ادبی واکنش‌ نشان می‌دهند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.