Skip to main content
فهرست مقالات

جوانمردان

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : جوانمردی ،مرد ،جوان ،فتوت ،عیاران ،فتی ،معنی ،سخاوت ،صفات ،لغت ،اخلاق ،فضایل ،مردم ،شجاعت ،عرب ،دلیر ،انسان ،لغت فتوة جوانی و جوانمردی ،دان ،کتاب ،فتی حقیقی ،لغت عرب ،جوانمرد و مردان مرد ،فتوت از لغت عربی ،خلق ،لا فتی ،عیار در لغت عرب ،اصل ،مردان مرد ،معنی مرد جوان

خلاصه ماشینی:

"در فصل دهم از«کتاب الفتوة»حکایت‌ اول فتی را جوانمرد میگوید و آنرا چنین تجزیه میکند(ج)آن بمعنی جود و سخا است و«و»از وفا و(الف)از امانت و(میم)آن از مروت و(راء)آن از رحمت و (دال)آن از دین است و کسی که این خصائل در او جمع شده باشد آنرا فتی حقیقی‌ گویند و اگر چیزی از آنچه گفته شد در او وجود نداشته از دایره فتوت بیرون‌ است‌17. بهترین مثال‌ جنگجوئی یک فتی حقیقی برای فتیان دوره بعد علی بن ابی طالب پسر عم و داماد و جانشین پیغمبر اسلام محمد میباشد که مشوق و سرپرست واقعی تمام جوانمردان‌ است؛شجاعت او مشهور عموم بود و بطوریکه گفته شده چندین مرتبه جان خود را در راه پیغمبر بخطر انداخته است چنانچه در پیش اشاره شد طبق یک حدیث هاتف‌ غیب گفته است«لا فتی الا علی،لا سیف الا ذو الفقار». پس هیچ‌کس نیست در دنیا که دعوی مردمی نکند و لیکن تو ای پسر جهد کن‌ تا چون دیگران نباشی و دعوی بی‌معنی نکن و بدان ای پسر که حکما از مردمی و خرد صورتی ساخته‌اند بالفاظ نه بجسد که تن آن صورت جوانمردیست و جانش راستی‌ و حواسش دانش و معانیش صفات وی پس این صورت را بر خلق بخش کردند،گروهی‌ را تن رسید و دیگر چیزی نه و گروهی را تن و جان،و گروهی را تن و جان و حواس، و گروهی را تن و جان و حواس و معانی و،اما آن گروه که نصیب ایشان تن رسیده است آن‌ قوم عیاران و سپاهان‌اند،که ایشان را بقدر حال خود مروتی باشد و«مردمی»که‌ ایشانرا نام جوانمردی نهادند و آن گروه که ایشان را تن و جان رسید خداوندان‌ معرفت ظاهر و باطن‌اند و فقرای تصوف که«مردمی»ایشان را ورع معرفت نام نهاده‌اند و آن گروه که ایشان را تن و جان و حواس رسید حکما و انبیا و اولیااند که(«مردمی» ایشان را دانش و فزونی نام نهادند و آن گروه که ایشان را تن و جان و حواس و معانی رسید روحانیان‌اند و پیغامبران مرسل...."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.