Skip to main content
فهرست مقالات

جایگاه عقل در اصول امامیه

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : اخلاق ،شر ،عقل ،دین ،گزاره ،خدا ،علمی ،دعوت ،ماهیت ،خیر ،فلسفه ،فرضیه ،نظام ،اصلی ،تفسیر ،تکوینی ،عین ،دیدگاه ،نظام اخلاق ،عناصر ،نظام اخلاق الهی ،نظام اخلاق الهی محض ،ماهیت اخلاق ،نظام اخلاقی محض ،موجود بالعرض ،خیر محض ،بالذات ،عقل در اصول امامیه ،کثیر ،نظام تکوینی

خلاصه ماشینی:

"چهار:خشوع جمعی که عبارت است از تراکم همه گونه‌های خشوع در موجود امکانی سالک، و سپس استحاله شدن همگی آنها در خشوع اخلاقی محض در برابر خدا، و اینگونه خشوع است که خواستگاه عبودیت اخلاقی است، آنگونه عبودیتی که خدا را در ژرفای واقع تسبیح و تقدیس می‌کند به آن چنان تسبیح و تقدیسی که مجلای ظهور سبوحیت الهی در کائنات می‌شود، بی‌آنکه این عبودیت و تسبیح و تقدیس به اعتبارات یا حساسات قابل تحویل باشد و نیز بی‌آنکه صرفا به پدیده‌هایی درونشناختی و سوبژکتیو باز گردند، زیرا بر طبق نظریه اینجانب ماهیت اخلاق یک ماهیت عینی(ابژکتیو)است که‌ عقل عملی فقط آن را کشف می‌کند، آنگاه انسان خود را مصداق آن می‌سازد. این شیوه موجود را از جنبه خیر و شر بودن نسبت به دیگر موجودات سنجیده و اینگونه تقسیم می‌کند:اشیاء به اعتبار بود و نبود شر بالعرض به تقسیم عقلی چنین انقسام می‌یابند:1- اشیائی که وجودشان از هر جهت، مبرا است از موجب شدن شر و اختلال و تباهی، 2-اشیائی که وجودشان‌ یکسره تهی از شر نیست و امکان ندارد که بطور کامل به کمالی که از آنها انتظار می‌رود موجود شوند، مگر آنکه لازم آید آنها را که در وجود بگونه‌ای باشند نسبت به برخی اشیاء از آنها شری عارض شود، اما آن شر لازم بسی ناچیز است نسبت به خیرات آنها، 3-اشیائی «فرضی»که شریت مطلقه دارند، آنچنانکه هر چیزی از آنها آسیب بیند، 4-اشیائی که شر بالعرض آنها غالب است بر خیرشان و بیشتر چیزها را آسیب رساند، 5-اشیائی که آنگونه‌اند که شر بالعرض آنها با خیر بالعرضی که دارند یکسان است، بهره رسانی و آسیب رسانی آنها به یک اندازه می‌باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.