Skip to main content
فهرست مقالات

چند نکته بلاغی از قرآن کریم

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : قرآن ،بلاغی ،بدیعی ،اعجاز ،اعجاز قرآن ،بلاغت قرآن ،القرآن ،صنعت ،معانی ،کلام ،نظم ،اعجاز القرآن ،قرآن کریم ،ایجاز ،فنون بدیعی ،استعاره ،مجاز ،اسلوب ،کتاب ،بیان ،فنون بدیعی و زیباییهای لفظی ،سخن ،ادبی ،اذهان ،فنون بلاغت و صناعات ادبی ،آب ،بیان اعجاز القرآن ،قرآن مجید ،زیبا ،علوم بلاغی

خلاصه ماشینی:

"(11) در همین قرن چهارم هجری، حمدبن ابراهیم بن خطاب بستی، معروف به:خطایی (م 388)، دانشمند معاصر رمانی، رساله‌ای نوشته است، به نام«بیان اعجاز القرآن»که در آن، بلاغت قرآن را، به الفاظ زیبا و نظم نیکو و معانی عالی، مرتبط ساخته و به صراحت گفته است:اگر در قرآن، تأمل و تفکر بشود، این محاسن بخوبی درک می‌شود، زیرا نمی‌توان الفاظی فصیح‌تر و جزیل‌تر و خوشایندتر از الفاظ قرآنی، جست. (16) پس معلوم شد که بلاغت قرآن، از بحث لغوی، به وسیله مفسران و ادباء آغاز شد و به بحث مسائل بلاغی و شناخت فنون بدیعی و وجوه محاسن کلام، منتهی شد و در عین حال، نظم شگفت‌آور و اسلوب ویژه قرآن و تناسب الفاظ و تلاؤم معانی و تأثیر آن، در اذهان و قلوب هم، مورد توجه بوده است. و به قول استاد همائی: (25) «تمثیل آن است که عبارت نظم یا نثر را به جمله‌ای که مثل یا شبیه مثل و متضمن مطلبی حکیمانه است بیارایند و این صنعت همه جا موجب آرایش و تقویت بنیه سخن می‌شود همانند این شعر حافظ: من اگر نیکم اگر بد تو برو خود را باش هر کسی آن درود عاقبت کار که کشت 9-در آیه مورد بحث، صنعت تعلیل هم مشهود است، زیرا خشک شدن آب«غیض الماء»علت قرار گرفتن کشتی بر کوه جودی شد. 10- دیگر از اقسام فنون بدیعی که در آیه مورد بحث وجود دارد، صنعت«صحت تقسیم»است و این صنعت بنابرآنچه که ابن ابی الاصبع (26) گفته است، عبارت می‌باشد از:«صحة الاقسام عبارة عن استیفاء المتکلم جمیع اقسام المعنی الذی هو آخذ فیه بحیث لایغادر منه شیئا»."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.