Skip to main content
فهرست مقالات

در هر اثر هنری است

نویسنده:

(10 صفحه - از 374 تا 383)

کلید واژه های ماشینی : وراثت، تربیت، حکایت، گلستان، تعلیم و تربیت، محیط، گیاه، ملک، خردمندان، تحول وراثت در اثر تربیت

خلاصه ماشینی:

"فی الجمله پیر را نیاز و نعمت برآوردند و استاد ادیب را بتربیت او نصف کردند تا حسن خطاب ورد جواب و اداب خدمت ملکوکش در آموختند و در نظر همگان پسند آمد باری وزیر از شمایل و خوی و عادات)او در حضرت ملک شمه‌ای(اندک)همی گفت‌ که تربیت عاقلان درو اثر کرده است و جهل قدیم از جبلت(ذات و سرشت)او بدر برده ملک‌ را زین سخن تبسم آمد و گفت: عاقبت گرگ‌زاده گرگ شود گرچه با آدمی بزرگ شود» در بیولوژی وراثت است که اثر محیط بروی ماده زنده کلیت ندارد-و اگر هم‌ مواردی دیده شود نامحسوس و کند و تدریجی است بنابراین وقتی برحسب اتفاق‌ در فردی تحولی پدید آید احتمال انتقال و بروز و تحول در فرزندان نسل دورتر بیشتر خواهد بود تا نسل بدون فاصله و اساسا باید بدانیم و فراموش نکنیم تغییرات مؤثر از محیط عارضی است نه ذاتی و محیط نمیتواند بطور کلی از یک ریشه و یک جرثومه خلق‌ جدیدی که نوع جدیدی باشد بوجود آورد. چند خائی(گزیدن)-لبش-نه انباب است بمزاحمت(خوش‌طبعی)نگفتم این گفتار هزل بگذار وجد ازو بردار خوی بد در طبیعتی که نشست‌ ندهد جز وقت مرگ از دست و در حکایت ششم از باب سوم یکی بچه گرگ میپرورید چو پرورده شد خواجه را بردرید در باب هشتم در شماره حکمت فرماید گر نشیند فرشته‌ای با دیو وحشت آموزد و خیانت وریو(مکر و حیله) از بدان نیکوئی نیاموزی‌ نکند گرگ پوستین‌دوزی‌ و در قطعه با بدان یار گشت همسر لوط خاندان نبوتش گم شد یا آنکه پسر نوح با بدان بنشست‌ خاندان نبوتش گم شد و نظایران در بوستان میرساند که(سعدی)بی‌نظر در تأثیر محیط در آثار وراثت نبوده است بطور کلی نظر پیشینان که ادباء و شاعران سخندان زبان و گویای‌ آنان بودند تعلیم و تربیت نتوانسته صفات و مشخصات و فضایل و عیوب اخلاقی یا نژادی را تغییر دهد و اگر در ظاهر تحولی بنظر آید صوری است و ذاتی نمیباشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.