Skip to main content
فهرست مقالات

رواج بازار شعر و شاعری (بقیه قسمت پنجم)

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : شاعر ،شیر ،رنگ ،خالی ،اخی ،حقیقت ،تناقض ،عارف ،کشیش ،اضداد ،تضاد ،معنی ،سفید ،لعل ،اخی یوحنا ،داستان ،چرخ ،دین ،مست ،حقیقت بدستور عارف بزرگ ،حقیقت سفید رنگ ،عشقبازی ،رنگ سفید ،حقیقت سفید ،معنی درست بیت ،تناقض شعرای ایران ،بنای ،گهی ،شیر مستی ،ایران

خلاصه ماشینی:

"قهرمان و یا بازیگر عمدهء این داستان کشیش محبوب و خوب و صاف و صادق ساده‌لوحی است بنام اخی‌ یوحنا از کشیشهای معروف به«طناب‌بند»که از جمله مهمترین شرایط آئین و اصول آن یکی نیز فقر و تهیدستی کامل است،چنانکه مثلا باید جز خرقهء ساده و پاپوشی از چوب که«صندل»میخوانند و طنابی که بکمر می‌بندند و بهمین مناسبت‌ به«طناب‌بند»(بفرانسوی«کوردولیه»)معروف شده‌اند چیز دیگری از مال دنیا نداشته باشند و حتی کلاه که زاید است بر سر نگذارند و خلاصه آنکه مصداق آرزوی‌ حافظ خودمان هستند که فرموده: «در این بازار اگر سودی است با درویش خرسند است» «خدایا منعم گردان بدرویشی و خرسندی» اخی یوحنا بقدری ساده و خوش‌قلب و فقیرنواز بود که حتی همین لباس ناچیز خود را هم چه بسا به نیازمندان میدهد و عریان به صومعه برمیگردید و در حقیقت‌ بدستور عارف بزرگ خودمانی حداد عمل میگرد که فرموده است:«کسی را فقر درست نیاید تا دادن را دوست‌تر از گرفتن ندارد». آنوقت است که کارد باستخوان عاشق دلخسته میرسد و بنای عجز و لابه را میگذارد و حاضر میشود قلاده بر گردن خود نهاده سگ کوی دلدار بگردد و حتی‌ عارف گرانمایه‌ای چون سنائی چنان خود را در پنجهء اضطرار گرفتار می‌بیند که‌ بالصراحه میفرماید: «ما را سگ خویش خوان که تا ما» «گوئیم که شیر چرخ مائیم» (خدا بخواهد که خطاب سنائی بدختر و یا پسر هر جائی بی‌چشم و روئی نباشد و ان شاء الله نیست)و در مقابل جواب رد اصرار و ابرام را بجاهای نازک میرساند و بنای بیمزگی را میگذارد و درست و حسابی موی دماغ میشود و گاهی کار بجائی می- کشد که معشوق بیچاره میگردد و بنای تهدید را میگذارد و چنانکه از این گفتهء هلالی‌ جغتائی مستفاد میگردد که گفته: «قصد جان کردی که یعنی دست کوته کن ز من» «جان بکف بگذارم و از دست نگذارم ترا» صحبت از قتل و خودکشی بمیان می‌آید و باز شاعر ول کن معامله نیست و از این‌ نوع بیمزگی ناهنجار دست برنمیدارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.