Skip to main content
فهرست مقالات

اقتصاد و مدیریت بازرگانی: جایگاه ارزش تجاری محصولات باغی ایران در بازار مشترک اسلامی

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (9 صفحه - از 73 تا 81)

کلید واژه های ماشینی : صادرات، بازار، عضو بازار مشترک اسلامی، کشورهای صادرکننده غیر عضو، اسلامی، پسته، کشورهای صادرکننده عضو بازار مشترک، بازار تقاضای وارداتی کشورهای کامرون، کل بازار واردات کشورهای اسلامی، کل بازار تقاضای وارداتی

این مقاله با استفاده از داده‌های موجود معتبر،بازار محصولات کشاورزی(پسته،خرما،سیب درختی،انگور و کشمش)را در کشورهای عضو بازار مشترک اسلامی بررسی‌ می‌کند و به سهم و جایگاه ایران در این بازار می‌پردازد.

خلاصه ماشینی:

"حدود 96 درصد سهم ارزش تجاری بازار واردات کشور عربستان سعودی که معادل نه میلیون دلار است را کشورهای صادرکننده اسلامی عضو این بازار تامین می‌کنند که سهم ایران از آن 94 درصد(معادل 8/7 میلیون دلار)است؛ مابقی تقاضای بازار عربستان سعودی را کشورهای غیر عضو مانند هند،چین، آمریکا و سنگاپور تامین می‌کنند که ارزش تجاری آن 372 هزار دلار است. کل تقاضای وارداتی خرمای کشور مراکش را کشورهای اسلامی صادرکننده خرما تامین می‌کنند؛کل ارزش تجاری این بازار 1/7 میلیون دلار است؛سهم ایران از حدود 4 دصد بیشتر نیست؛دو کشور صادرکننده اسلامی مهم در این بازار تونس و الجزایر هستند. با توجه به بررسی بازار تقاضای کشورهای اسلامی که نشانگر فعالیت نسبتا ضعیف کشورهای عمده صادرکننده عضو بازار مشترک اسلامی است؛و نظر به اینکه ایران یکی از مناطق بسیار مستعد برای تولید انگور و صادرات است و حدود 60 نوع گونه انگور مختلف شناسایی شده متاسفانه سهم بسیار ناچیزی به ارزش 95 میلیون دلار در این بازار دارد. ایران تنها کشور صادرکننده به بازار کشور ترکیه است؛سهم ایران 11/5 درصد سهم و مابقی(88/5)به ارزش یک میلیون دلار متعلق به کشورهای صادرکننده غیر عضو است؛در میان این کشورها یونان و آمریکا بیشترین سهم را به خود اختصاص می‌دهند. در بازار وارداتی کشور مالزی،حدود 1/13 درصد سهم به ارزش 288 هزار دلار متعلق به کشورهای صادرکننده اسلامی اندونزی، مصر و پاکستان و حدود 98 درصد باقیمانده به ارزش 25 میلیون دلار متعلق به کشورهای صادرکننده غیر اسلامی است؛ در میان کشورهای غیر عضو بیشترین سهم به دو کشور آمریکا با 12/2 میلیون دلار و استرالیا با 11/9 میلیون دلار تعلق دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.