Skip to main content
فهرست مقالات

اقتصاد و مدیریت بازرگانی: مسائل بازاریابی خرمای ایران

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (13 صفحه - از 81 تا 93)

کلید واژه های ماشینی : خرما، صادرات، بازار، مسائل بازاریابی خرمای ایران، اقتصاد، بازاریابی، تولید، محصول، ایران، ضایعات، کشاورزی، ارقام، عملیات بازاریابی و صادرات خرما، استان، صادرات خرمای ایران، صدور، خرمای صادراتی ایران، مزیت صادرات خرمای ایران، بوشهر، کل خرمای صادراتی ایران، صادرات جهانی خرما، انبار، تولید خرمای کشور، قیمت، صادرات خرمای بوشهر، فرآوری، بسته‌بندی خرما، توسعه، امر تبلیغات محصول صادراتی، صدور خرما

خلاصه ماشینی: "نارسایی مهم در این ارتباط متوجه ناکارآیی نظام بازاریابی است که در زیر راه‌کارهایی در راستای افزایش مزیت نسبی در تولید و همینطور در کیفیت و تجارت خرما ارائه می‌شود: 1-توسعه تحقیقات و ترویج در امر کاشت،داشت و برداشت خرما، آموزش باغداران برای فراگیری اصول صحیح،فنی و نوین باغداری و انتخاب مناسب‌ترین ارقام مرغو بو پرمحصول و بازارپسند صادراتی و جایگزینی آن‌ها با ارقام نامرغوب فعلی خرما؛ 2-فراهم آوردن تسهیلات اعتباری برای باغداران در راستای استفاده از نظام آبیاری تحت فشار و روش‌های ماشینی در امر سمپاشی،ضدعفونی و برداشت خرما و پایان دادن به وضعیت نامطلوب جمع‌آوری سنتی در نخلستان‌ها که منجر به صدمات و ضایعات فراوان می‌شود؛آموزش باغداران در مورد اهمیت و زمان مناسب برای برداشت محصول،نحوه تنک کردن خوشه‌ها از خوشه‌های اصلی در حد متعادل، رعایت بهداشت پس از برداشت و الزام باغداران به ایجاد سکوهای سنگی برای جداسازی خرما به نحوی که رفت‌وآمد کارگران روی آن‌ها ممکن نباشد؛ 4-با توجه به ضعف نقدینگی باغداران در هنگام برداشت خرما و روابط ناعادلانه حاکم بر بازار خرید خرما از سوی واسطه‌ها،ضمن تأمین اعتبار بانکی از سوی منابع رسمی،نظارت کمیته‌های نرخ‌گذاری و حمایت از باغداران،در افزایش قدرت چانه‌زنی در مقابل خریداران بسیار مؤثر است؛ 5-مطالعه و تحقیق در مورد بازارهای بزرگ مصرف و اعزام هیأت بازرگانی و کارشناسان برای پژوهش‌های اولیه بازاریابی در کشورهای مقصد و شناخت سلیقه و ذائقه مصرف‌کنندگان نهایی از یک سو و همچنین شناخت رقبا در بازار جهانی و آگاهی از راهبردهای صادرکنندگان مهم در صحنه بین‌المللی و آشنایی با فرهنگ مذاکره با تجار عمده در بازارهای داخلی و خارجی؛ 6-فعال شدن موسسه استاندارد در کشور،کنترل کیفیت و نظارت بر عملیات درجه‌بندی،حمل،فرآوری و بسته‌بندی خرما(کنترل نصب برچسب با کلیه مشخصات بر روی بسته‌ها)و مخالفت با صدور محصول به صورت فله‌ای و یا رعایت نکردن هرگونه ضوابط استانداردهای بین‌المللی که موجب خدشه‌دار شدن نام محصولات ایرانی می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.