Skip to main content
فهرست مقالات

بازارشناسی: فرانسه و آلمان

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (22 صفحه - از 109 تا 130)

کلید واژه های ماشینی : صادرات، آلمان، واردات، فرانسه، بازار، صادرات ایران، ایران، تجاری، اطلاعات، بازرگانی

این متن به بررسی روابط اقتصادی ، بازرگانی ایران با دو کشور فرانسه و آلمان می پردازد و طی آن تصویری از وضع اقتصادی این دو کشور و ساختار بازرگانی خارجی آن به دست می دهد.

خلاصه ماشینی:

"با وجود حجم تجاری نسبتا قابل قبول این دو کشور و پیشینه تاریخی یکصد ساله و همچنین رابطه فرهنگی ریشه‌دار که قدمت آن به بیش از سیصد سال می‌رسد،در سال‌های اخیر حجم صادرات آلمان به ایران حدود 23 درصد کاهش داشته است. طبق همین جدول،سیر نزولی این تغییرات در مورد ارزش واردات آلمان نیز تقریبا دارای روندی مشابه با صادرات است،با این تفاوت که سیر نزولی تغییرات در سال 1997 با 6/2 درصد رشد در سال 1998 صعودی شده و همینگونه با 0/22 درصد رشد به‌طور ملایم ادامه یافته است. تا سال 1997 (به تصویر صفحه مراجعه شود) سهم ایران از صادرات آلمان در زمینه ماشین‌آلات و وسایط نقلیه مرتبا کاهش یافته و به حدود 44/47 درصد رسیده؛در همین زمان سهم کالاهای صنعتی و شیمیایی افزایش چشمگیری یافته و به 25/87 و 17/40 درصد رسیده است. در سال 1378 نیز کشور آلمان با وارد کردن 744 میلیون دلار کالا ‍از ایران،با سهمی معادل 12/611 درصد بعد از امارات متحده عربی(17/810 درصد)،دومین طرف تجاری ایران از این حیث بوده است(جدول 9). در سال 1378 نیز کشور آلمان با صادر کردن 2425 میلیون دلار کالا به ایران،با سهمی معادل 10/9 درصد،همچنان درصدر شرکای تجاری ایران از این حیث قرار گرفته است(جدول 11). 3 10-فروش در آلمان اقتصاد آلمان به دلیل هماهنگی با بازارهای جهانی و انطباق خود با شکل تقسیم کار بین المللی به پیشرفت‌های چشمگیری نایل شده است، به طوری‌که در زمینه صادرات و واردات از مهمترین بازارها به شمار می‌آید و محیط مناسبی جهت فعالیت اقتصادی شرکت‌های خارجی است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.